На главную страницу
 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу









nsjewels.com.ua - ювелирный магазин

База знаний / Аналитика / Экономика

НОВА Україна почнеться з НОВОЇ школи

Версия для печати Версия для печати

Видається, що відомий контекст про "горе від розуму" поступово стає лакмусовою смужкою для визначення стану як нашої освітньої системи, так і держави в цілому

Цікаво: з кожним поколінням діти все гірші, а батьки все кращі;
отже , з усе більш поганих дітей виростають усе більш хороші батьки?
Веслав Брудзинський

Бажання написати цю невеличку статтю спровокувала поява "Національної доповіді "Цілі тисячоліття. Україна – 2010". Автору випало із середини побачити діяльність наших центральних органів по створенню того, що прийнято називати "важливими документами". Паралельно до цього, ще більш глибшим є безпосередній зв'язок із реальним шкільним життям базового рівня. А ще є з чим порівнювати – три роки роботи на закордонних франкомовних ліцеїстів та десятиліття спілкування із французькими вчителями, директорами ліцеїв та інспекторами французьких освітніх округів.

Які ж внутрішні імпульси виникають від появи нового документу всеукраїнського рівня?

В Україні надзвичайно красиві розробки на папері. Документи такої науково-педагогічної якості, як у нас, французам і не снилися.

Прикрість лише у тім, що рівень освітньої компетентності сучасних українських школярів набагато нижчий, ніж у їхніх алжирських чи французьких ровесників. Особисто у цьому переконався під час роботи зі своїми алжирськими ліцеїстами. Вражало: ЩО не запитай з теорії клас на 45 учнів – віднайдеш від сили лише п'ятеро, котрі б не змогли відповісти. 80% тамтешніх учнів продуктивно засвоюють формальний програмний матеріал. Скажете – усі відмінники? Зовсім ні – лише одиниці. Закордонним старшокласникам вже давно не ставлять оцінки за знання як такі – лише за вміння ЗАСТОСОВУВАТИ знання. Зрозуміло, що з цим завжди складніше. Тому-то тамтешні освітні стратеги й запровадили для кожного старшокласника країни системно-гармонійне поєднання лекційних навчальних пар (здвоєні уроки) із практичними навчальними парами, під час яких клас ділиться на дві окремі групи.

Дійсно НОВА школа, як школа якісна, з якої могла б вирости НОВА УКРАЇНА, починається з двох речей:

- перше: у школі не існує списування;

- друге – школа не задає дрібнодисперсних домашніх завдань, бо відмовляється від навчання малими порціями знання.

Тільки недалекоглядним може здатись, що названі речі є другорядними та далекими від глобального чи стратегічного. Насправді вони важать значно більше, ніж може здатись навіть тим, хто все ж уважно до них ставиться.

Перше (викорінення списування) формує націю з по-людськи адекватним рівнем моральнісності. Звернемо увагу, що стандартна комп'ютерна програма таке написання людської характеристики виділяє як помилкове. Якщо ж написати моральності, то червоної лінії підкреслення немає. А все тому, що укладачі програми є суть вихідцями епохи, де процвітали декларації як ширми до реального життя. За більш уважного погляду ми змушені розрізняти: мораль є загальним та безвідносним до конкретної особи поняттям, а моральнісність людини – це вже її конкретна риса, котра або їй властива, або ні. Якщо освітня система буде закривати очі на звичку учнів/студентів до списування, то її випускники насичуватимуть дорослі сфери життя не вельми високим рівнем порядності та відповідальності.

Щодо другого (практика дрібної опіки), то автор не раз розміщав у педагогічних джерелах інформації опис навчання старшокласників-ліцеїстів у Херсонському фізико-технічному ліцеї без традиційних фрагментарних домашніх завдань. Публікації на цю тематику не викликали якогось помітно інтересу. Що це так з боку освітян, котрі звикли тягнути лямку шкільної рутинної діяльності, то воно зрозуміло. Не зрозумілою лише є позиція керівництва стратегічного рівня. Адже з одного боку є працюючий досвід того, як на пострадянському просторі можна ефективно осучаснити навчання старшокласників. Вже два десятиліття поспіль ФТЛ має вражаюче високе визнання з боку батьківської громади, бо вона щораз переконується, наскільки успішнішими стають у ліцеї їхні звичайні, за мірками традиційної школи, діти. Вже не кажучи про стійку практику успішності випускників ліцею на професійній ниві.

Та з іншого боку, на нас чатує прикрість: мало хто усвідомлює базові відмінності між принципами організації псевдоосвіти та освіти справжньої, як тієї, що здатна просвітити ОСОБИСТІСТЬ.

Справа в тім, що у нас замовчується те, що пострадянська школа продовжила ту системну організацію освіти, котра була покликана не допустити щонайменшої можливості справжньої ПРОСВІТИ мільйонів. Виключення складали лише поодинокі фізматшколи, бо військо-промисловий комплекс без них був би пшиком.

Що ж спрацьовувало як машина гальмування розвитку особистості попри масовість та радянську доступність школи?

Секуляризація знання. Глобальна система навчання короткими уроками з шести-семи предметів щодня, маленькими порціями знання замість цілісної наукової картини, дрібними домашніми завданнями, безсистемними "виховними" заходами автоматично призвичаює людину до стану бути завжди ВЕДЕНОЮ. Це було/залишається?/ нагальною потребою владної верхівки. Така освітня технологія дозволяла їй мати підготовлену "масу" до сприйняття міфу про владних чиновників як слуг народу та подавати некритичному розуму пересічного громадянина авторитарну владу як народну.

Більшість націй давно позбулася таких психологічних комплексів, бо висока якість життя мільйонів є значно кращим як особистісним, так і суспільним проектом: не буває щастя навіть багатим, якщо навколо масова бідність. Сучасні суспільно-політичні державні еліти орієнтуються на організацію навчання дітей на принципах КОМПЕТЕНТІСНОЇ ОСВІТИ. Саме за такого рівня загального освітнього розвитку люди позбуваються залежності від вождів і стають здатними до суспільно продуктивного розвитку та до саморозвитку протягом всього життя.

Друге, що вказано вище, і є отим простим та дійовим технологічним важелем, котрий здатен автоматично поставити на рейки особистісно-орієнтованого навчання кожного старшокласника.

Той чи інший по-справжньому сучасний освітній профіль є простором, де ТИ (учень) здатен навчатися без списування, а ВИ (вчителі) комплексно навчаєте дієвому знанню без фрагментарних домашніх завдань. Тільки таке профільне навчання надає ТОБІ (учню-старшокласнику) максимально можливий рівень особистої компетентності. Сукупність мільйонів таких випускників поступово міняє обличчя країни – від залежно-очікувального до оптимістично-творчого. Мільйони українців поступово перестануть плакати від втрати "робочих місць", що являють собою ятки перепродажу, котрі вже заполонили навіть тротуари міст: продуктивно працюючій/навчаючій/лікуючій/тощо людині вже ніяк пройти містом поруч зі своїм супутником – все зайнято тими, хто перепродує.

Коли наша школа перейде хоча б до таких початково-базових технологій, тоді й можна буде сподіватись на зародження НОВОЇ України. Якщо ж і надалі наші стратеги обмежуватимуться лише красивими розробками на рівні паперу чи магнітного носія, не входячи у практично-технологічну площину діяльності, то "матимемо, що маємо". У доповідях є можливим прописати ті чи інші важливі речі лише загальними фразами, а від них ще довго буде "ні холодно, ні жарко". Реальні зміни на краще починаються з пропису ЦИФР, адекватних деклараціям у паперах, що називаються: штатний розпис, розмір окладів, режим роботи закладу, поділ класів на групи тощо.

Гуманітарно-оформлені ініціативи створюють лише ілюзію змін до кращого, а справжніх змін без інноваційних форм фінансування діяльності не зробити. Звісно, що одні лише фінанси без гуманітарно-піднесеного духу не спрацюють, але не плутаємо "де віз, а де коняка", та не забуваймо головного народного принципу: "спершу товар, а потім гроші".

У нашому випадку щодо оновлення шкільного життя, то саме НОВІ гроші від громади приймають форму отого товару, котрий і учня, і вчителя переводить до нового витратного стану – до життєво-компетентної діяльності, замість теперішнього стану очікувань та залежності. Організація життя по-всякому інакшому, хай і під найкращі гасла, буде від лукавого.

Що ж може завадити вирватись з лап останнього?

Тут може бути одна причина – РОЗУМ.

За недостатнього розуму люди не бачать принципової різниці між традиційною системою передачі формального знання та формуванням освітньої компетентності учнів/студентів/слухачів, між галузевим принципом фінансування та цільовим фінансуванням, між підготовкою/перепідготовкою кадрів та селекцією і розвитком кадрового потенціалу системи, і так щодо багатьох важливих речей.

За надлишково-перегрітого розуму люди, мріючи про певні ідеальні системи, ніяк не спроможуться до конструювання просто кращого механізму, ніж наявний, тільки з тієї причини, що реально-стартові умови не відповідають базовим вимогам ідеального. Так і чекають, гаючи час у сварках/диспутах/обговореннях/розумових штурмах, чи генеруваннях ідей у повітря, чи на всього лиш на папір. А віз і нині там… Хоча розумові барабани все народжують: "там-там… там-там… там-там…".

Видається, що відомий контекст про "горе від розуму" поступово стає лакмусовою смужкою для визначення стану як нашої освітньої системи, так і держави в цілому.

Володимир Бєлий – заступник директора з НВР фізико-технічного ліцею м. Херсона


| Количество показов: 1220 |  Автор (привязка):  Бєлий Володимир Іванович |  Голосов:  10 |  Рейтинг:  4.06 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:





Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (195) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (279) 
Образование (552) 
Общество (471) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (543) 
Энергетика (60) 

ПОДПИСКА

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Армейська Любов Василівна

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Придністровський дайджест № 32

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2007
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua