|
|
База знаний / Аналитика / Політика та суспільство
Вступ Разом із тим, саме поняття культурних особливостей має серйозну внутрішню суперечливість, якщо розглядати його через призму етичного універсалізму, особливо, у тій версії, що асоціюється з ліберальними цінностями демократії та прав людини. Ця суперечливість легко виявляється в ході пошуку відповідей на наступні питання: чи може приналежність до певної культурної традиції служити як виправдовуюча підстава для соціально-політичної диференціації (чи то в категоріях політичного визнання чи то в категоріях розподілу політичних ресурсів), як відбувається, наприклад, в Косово? Чи може збиток, що завдається винятково культурній ідентичності, розглядатися як збиток, що вимагає справедливої політичної компенсації, як у випадку з Придністров’ям? Подолання теоретичних протиріч, закладених в ідеї культурної диференціації, якщо це можливо, переводить обговорення в площину суперечок про виправдані та безпечні заходи визнання «якості» демократії. Події останніх десятьолітть, а особливо останніх років, показують, що «привід мандрує світом – привід демократії». Так, Н. Гледіш, Л. Крістіансен та Г. Егре в своєму дослідженні «Демократичний джихад? Воєнна інтервенція та демократія» (липень 2007 р.) відзначили, що сьогодні більше 40% країн світу, де мешкає понад 50% населення планети, підпадають під категорію «демократичних держав». Іншими словами, в умовах глобалізації, і в першу чергу в її політичному вимірі, глобалізується і демократія, проникаючи у найвіддаленіші куточки світу. Але цей «тріумф демократії» породжує питання, наскільки глибоко (і наскільки швидко) демократія може бути вкорінена в локальні (відносно автономні з історико-культурного погляду) людські спільноти – і чи стане вона неперехідною цінністю. Відповідно, афоризм У. Черчілля про демократію, який давно став «притчею во язицех», зараз набуває нового звучання і вимагає якісно нових відповідей на питання, які в ньому коріняться. Не буде помилкою стверджувати, що низка т.зв. «кольорових революцій» 2001-2004 років (Югославія, Грузія, Україна, Киргизія) з певною долею наукової гіпотетичності може вважатися своєрідною «четвертою хвилею» демократизації. Проте, на нашу думку між першими трьома (якщо слідувати класифікації С. Хантінгтона) і четвертою хвилями існують принципові відмінності. В першому наближенні вони полягають в тому, що перші три хвилі були транзитом від мега-моделі авторитаризму (тоталітаризму) до мега-моделі демократії, то четверта хвиля – транзитом в рамках мега-моделі демократії. Для пояснення цього парадоксу треба детальніше розглянути моделі демократії через призму історико-культурних особливостей національних держав. Так, відповідно до Р.Даля демократію можна визначити як політичний режим, що має такі риси: (1) особи, які приймають найважливіші для суспільства рішення, призначаються та змінюються шляхом голосування, причому право голосу має абсолютна більшість населення; (2) існують інститути політичної конкуренції, завдяки яким кожна доволі значн група громадян може, в принципі, оприлюднити та відстоювати свою точку зору. До цих вимог кожне суспільство йшло (а інколи навіть продовжує йти) своїм власним шляхом, що привносить в існуючі моделі «сучасної демократії» яскраве забарвлення – своєрідний «національний колорит». Європа пройшла чи не найдовший шлях демократизації, «перебираючи» та випробуючи найрізноманітніші її моделі – і, мабуть, саме тому вона є «найстрокатішою» в цьому сенсі. Саме тут ми зустрічаємо найбільшу кількість моделей демократі – від конституційних монархій (Велика Британія, Іспанія, Швеція) до президентських (Франція) чи парламентських (ФРН, Австрія, Швейцарія) республік. Незважаючи на таке інституційне різноманіття, для держав «Старої Європи» (а разом із ними – і США та Канади) характерним є те, що в них «якісно» виконуються практично всі вимоги, які висуваються до «справжньої демократії». В якості яскравого прикладу можна навести підхід з питань демократії Ф.Закарії (запропонований ним у праці «Неодемократія»). На думку цього відомого американського експерта, для демократії вибори не мають першоступеневого значення, але важливішим є конституційний лібералізм, тобто сукупність певних ознак, інститутів, які дозволяють вірно користуватися виборчою системою, вільними виборами. Дійсно, електоральний конфлікт А. Гора – Дж. Буша яскраво проявив принципові недоліки американської електоральної системи «виборчого представництва». Проте цей конфлікт був доволі швидко вирішеним в рамках парадигми західної політичної культури, яка допомогла знайти оптимальну модель виходу з державно-політичної кризи інституційно-електорального характеру. Відповідно, в процесі «демократизації» виникає своєрідний «ціннісний конфлікт» – практично на всіх рівнях – від індивідуального до загальнодержавного. В Україні він вже доволі давно трансформувався в проблему «Схід – Захід», що дозволило С. Хантінгтону віднести нашу державу до числа «розколотих країн». Відповідно, зайва активізація зусиль на західному інтеграційному напрямку на шкоду вектору східному тільки посилюватиме соціальну поляризацію і культурний конфлікт. В інших країнах з числа ННД такий конфлікт поки що знаходиться в латентній формі. І саме його наявність призводить до того, що більшість із них залишаються в рамках моделі державності «демократичній за формою (або навіть номінально) – національній за змістом». Відповідно, догма «модернізація суспільства» (щонайменше в ННД) як один з видів «наздоганяючого розвитку», занадто часто породжує перманентну дезорганізацію. Це відбувається тому, що її звичайно зводять не стільки до освоєння готових культурних зразків, скільки, переважно, до їх запозичення. Однак модернізація – це насамперед соціальний і культурний процес. Причому процес не стільки активного творення нової системи цінностей (або нав'язування їх певному соціальному сегменту), скільки модернізація цінностей «класичних», властивих даній етнокультурній спільноті. Проте перспективи членства в таких організаціях як ЄС чи НАТО (дещо менше – в Раді Європи чи ОБСЄ) є яскравим і вагомим стимулом активізації демократичних процесів в таких країнах ще й у вимірі вкорінення цінностей демократії та прав людини. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разработано в «ЦИРТ» |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© «ВЭС», 2020 |
Разработка и поддержка – Центр интеллектуальных ресурсов и технологий. © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua
|