|
|
База знаний / Аналитика / Освіта
Стаття присвячена дослідженню природи та механізмів прояву корупції в системі вищої школи. Розглянуті форми корупційних діянь, а також проаналізований взаємозв'язок демографічної ситуації із статистичними даними про чисельність студентів по формах навчання, співвідношення прийнятих до ВНЗ та тих, хто одержав диплом, а також структура підготовки, зайнятості й попиту на ринку праці на прикладі Донецької області. Розроблені пропозиції щодо подолання негативного впливу корупції у сфері вищої освіти. Корупція проникла і в систему вищої освіти. Дослідження цього явища й механізмів його проявів у вищій школі є актуальним завданням. Розвиток корупції як системного явища спричинив і дослідження із цієї проблеми. Пошук причин виникнення і подолання наслідків корупції знайшли віддзеркалення в роботах як зарубіжних, так і українських учених і фахівців. Дослідженню питань понятійного апарату і структуризації соціально-економічного, політичного і правового явища «корупція», його причин і наслідків приділена увага в роботах К.Байболова [2], О.Волобуєва [5], Д.Висоцького [6], Н.Катаєва [8], Я.Кузьмінова, В.Овчинського [9], Е.Ожиганова, В.Полтерович [10], Г.Сатарова, Л.Сердюк, А.Сидикова, Л.Сидикової, В.Емінова, Н.Яблокова, П.Бардхан, Г.Бекер, С.Біцчиєрі, М.Вебер, Р.Вішні, М.Джонстон [15], Р.Клітгард, Р.Мертон, С.Ровеллі, С.Роттенберг, Дж.Тирол, А.Хайденхаймер, А.Шляйфер та ін. Спроба кількісної оцінки негативного впливу корупції методами економіко-математичного моделювання зроблена в працях О.Іванова, М.Левіна, Ф.Луї [16], С.Роуз-Акерман [17], В.Явдощук та ін. Проте основний акцент у вказаних дослідженнях ставиться на питаннях корупції у сфері державного управління та фінансів. Питанням же вивчення природи, умов виникнення й еволюції, механізмів прояву корупції в умовах ієрархічних корупційних мереж у сфері вищої освіти не приділяється достатньої уваги. Актуальність теми дослідження полягає в розробці пропозицій щодо подолання негативних наслідків корупції у сфері вищої освіти на основі комплексного й усебічного дослідження причин і механізмів цього явища. Метою дослідження є вивчення природи та різноманіття механізмів прояву корупції (як соціально-економічного явища) у сфері вищої школи в умовах утворення ієрархічних корупційних мереж. Сфера освіти і науки є на сьогодні однією з найбільш корумпованих, унаслідок чого склалася загроза духовному й соціальному буттю нації, демократії і державності. Сьогодні корупція набрала відкритої форми і стала повсякденним явищем. За даними міжнародної громадської організації боротьби з корупцією Transparency International (TI), Україна займає 118-е місце за рівнем корумпованості у світі. Сфера освіти в Україні міцно утримує лідируючі позиції і, за незалежними оцінками, займає п'яте місце після Державтоінспекції (1 місце), міліції (2 місце), сфери охорони здоров'я (3 місце), судової системи (4 місце) [12]. Для оцінки корупції в суспільстві використовуються такі показники:
Найбільш цитованим є ІСК, оскільки цей показник є комплексним і відображає сприйняття населенням ступеня поширеності корупції в державі. Динаміка ІСК в Україні наведена в табл.1. Таблиця 1. - Динаміка індексу сприйняття корупції в Україні
Складено авторами на підставі даних Transparency International Незважаючи на відносне підвищення рейтингу (рангу) України в опитуванні, ІСК залишається нижчим за критичну відмітку в 3 бали, я це свідчить про те, що корупція в Україні стала невід'ємним елементом життя суспільства, населення сприймає її не так негативно, як кілька років тому, а рівень корупції залишається високим. Об'єктивне вивчення корупції як явища неможливе без розгляду її природи і суті. За результатами аналізу літературних джерел, однозначного трактування поняття «корупція» не існує. Термін корупція має декілька значень. У перекладі з латинського - слово corruptio означає “підкуп”. Тому найчастіше під корупцією розуміється підкупність та продажність чиновників (державних посадових осіб), а також суспільно-політичних діячів. У радянських нормативно-правових актах термін «корупція» підмінявся визначеннями «хабарництво», «зловживання службовим положенням», «попускання» та ін., що було обумовлене одиничними проявами й відсутністю системності. Законодавче визначення корупції має дещо різне трактування. Закон України «Про боротьбу з корупцією» визначає корупцію як «діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, що спрямована на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг» [7]. У Керівництві, підготовленому секретаріатом ООН, на основі досвіду різних країн поняття корупції включає:
Термін «...зловживання службовим положенням...» включає або здійснення посадовою особою дій, які входять в коло її службових повноважень, але в конкретному випадку є незаконними, або нездійснення дій (бездіяльність), які посадова особа зобов'язана була зробити відповідно зі своїми службовими обов'язками. Мотивом зловживання є прагнення посадової особи отримати вигоду майнового або немайнового характеру. Різноманіття точок зору на визначення корупції свідчить про складність цього явища. З усіх перерахованих вище визначень виходить, що поняття корупції охоплює цілий спектр правопорушень, серед яких хабарництво - тільки одна з багатьох його складових. При хабарництві посадова особа, скоюючи злочин, залишається членом конкретної державної системи, де вона займає певне положення [5]. Хабар припускає одиничну подію у вигляді підкупу або винагороди і є схемою «суб'єкт - суб'єкт -...- суб'єкти». Корупція ж охоплює значно більші розміри й масштаби і є ієрархією, а посадова особа включається в систему організованої злочинності, що не дозволяє їй односторонньо відмовитися від прийнятої на себе ролі [5]. З погляду теорії інформації та управління, корупція - це відповідь (зворотна реакція) на деякі збої в роботі існуючих механізмів управління шляхом використання їх недоліків, навмисне спотворення або підміна необхідних суспільству і державі управлінських механізмів корупційними формами.
На наш погляд, наведений перелік можна доповнити ще такими ознаками:
Подальше вивчення корупції як явища припускає виявлення причин і джерел виникнення, а також форм прояву в цій сфері людської діяльності. Методологічно розгляд явища корупції у сфері освіти, на наш погляд, доцільно проводити на основі класифікації, що запропонована М. Джонстоном [3]:
Наявність та процвітання всіх чотирьох типів корупції у вищій школі України підтверджує, що українська корупція - явище системне й кероване. Феноменом української корупції в системі освіти є те, що вона наявна навіть у приватних навчальних закладах, чого практично немає за кордоном [6]. Оцінка негативних проявів корупції можлива тільки на основі діяльного та всебічного вивчення явища. У той же час через свою природу й механізми прояву корупція важко піддається кількісній оцінці, у зв'язку з чим більшість дослідників розглядають якісні показники, отримані в результаті статистичних методів дослідження. Так, восени 2007 р. Регіональним інформаційно-ресурсним центром у рамках проекту сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні «Гідна Україна» (ініціатива «Нове покоління обирає… Протидія корупції у вищій освіті» ) було проведене соціологічне дослідження про ставлення до корупції студентів вищих навчальних закладів у Закарпатській, Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях. Згідно з аналітичним звітом, за результатами цього дослідження [1] виділяють такі форми корупційних діянь:
На рис. 1 наведені результати опитування. Як свідчать одержані дані 75,5 % опитаних вважають, що найгірша ситуація спостерігається під час здачі заліково-екзаменаційної сесії. Друге місце серед корупційних проявів займає вступ до вищого навчального закладу. Форми прояву корупційних діянь у сфері вищої школи - частина багатобічних механізмів корупції. Подальше дослідження процесу підготовки фахівців дозволяє виявити такі форми:
Із перерахованих вище форм видно, що в їх основу покладений хабар. У процес хабарництва залучено дві сторони - джерело хабара й приймач, але нерідко беруть участь посередники - фізичні канали передачі хабара. Ініціатива хабара може поступати від будь-якого учасника корупційної схеми - самого студента, його батьків або родичів, а також викладачів та посередника (рис. 2). Проілюструємо викладене вище на прикладі Донецької області. Донецька область є гірничопромисловим регіоном із високою щільністю населення й концентрацією фінансового капіталу. На початок 2007/2008 н.р. в Донецькій області налічується 27 вищих навчальних закладів III і IV рівнів акредитації, у т.ч. державної форми власності - 15, приватної - 12. У них навчається 161670 ос., у т.ч. у державних - 138324 ос. (86 %), приватних - 23346 ос. (14 %). Основна частина студентів (64,5 %) отримує освіту за рахунок коштів фізичних осіб, 34,9 % - за рахунок коштів державного бюджету й 0,6% складають особи, що навчаються за рахунок коштів центральних органів виконавчої влади, місцевих бюджетів та юридичних осіб. Розглядаючи форми прояву корупції у ВНЗ, на наш погляд, необхідно:
Дослідження динаміки співвідношення чисельності студентів денної та заочної форм навчання дозволило виявити стійку тенденцію зростання чисельності студентів (рис. 3). Так, за період з 1995 до 2007 рр. чисельність студентів у цілому збільшилась більше ніж в 2 рази (з 76387 ос. у 1995/96 н.р. до 161670 ос. у 2007/08 н.р.), зокрема кількість студентів денного відділення зросла в 1,7 рази (з 48823 ос. у 1995/96 н.р. до 84903 ос. у 2007/08 н.р.), а заочного - майже в 3 рази (з 27564 ос. у 1995/96 н.р. до 76767 - у 2007/08 н.р.). Змінилася також структура тих, що навчаються: так, питома вага студентів заочної форми навчання зросла з 36 % у 1995/96 н.р. до 47,5 % у 2007/08 н.р. відповідно. Це створило ситуацію, при якій, з одного боку, студенти, які не мають бажання вчитися (через низку обставин), але мають можливість платити, здійснюють пошук шляхів вирішення проблем (здачі заліково-екзаменаційної сесії, практики, дипломної роботи тощо), з іншого боку - зниження контролю якості знань та умінь Міністерством освіти і науки України призвело до системності даного явища. Результати аналізу демографічних показників чисельності населення та динаміки співвідношення студентів, що вступили, та випущених фахівців у Донецькій області (рис. 4,5) свідчать про те, що, незважаючи на стійку тенденцію зниження чисельності населення в Україні і в Донецькій області, у тому числі, а також відносне зниження чисельності прийнятих до ВНЗ, кількість студентів, що отримали диплом про вищу освіту, неухильно зростає. Ця тенденція підтверджується зростанням числа студентів на 10000 ос. населення. Складено авторами на підставі даних [4]. Зважаючи на різноманіття існуючих класифікацій підготовки фахівців за напрямами й розподілу за сферами зайнятості нами застосовувалася методика, що використовується Головним управлінням статистики для розрахунку наукового потенціалу регіону. Відповідно до цієї методики до природничих наук віднесені фізико-математичні, хімічні, біологічні, географічні, сільськогосподарські, медичні; до технічних - транспорт, будівництво й архітектура; до гуманітарних - історичні, філологічні, мистецтвознавчі; до суспільних - державне управління, економічні, юридичні, педагогічні. Існуюча система підготовки дипломованих фахівців неминуче призводить до таких негативних соціальних та економічних наслідків: в економічній сфері:
у соціальній сфері:
Висновки. Ситуація, що склалася в системі вищої освіти України свідчить про втрату високої якості підготовки фахівців, пошани до знань, морально-етичних цінностей. Реформування системи вищої школи повинне включати поліпшення якості підготовки та виховання фахівців, підвищення престижу й конкурентоспроможності ВНЗ як у країні, так і на світовому ринку освітніх послуг. Вирішення цієї проблеми неможливе без викорінювання проявів корупції в системі вищої освіти. З цією метою пропонується:
Литература: 1. Аналітичний звіт за результатами соціологічного дослідження щодо ставлення до корупції студентів вищих навчальних закладів в Закарпатській, Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (інтернет-ресурс: http://www.rirc.if.ua). Ольга Ніколаєва, кандидат наук з державного управління, доцент Макіївський економіко-гуманітарний інститут Віталій Шамаєв, кандидат технічних наук, професор Донецький національний технічний університет Журнал "СХІД" Перейти к обсуждению на форуме >> |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разработка ВОНО «Эксперты Украины» |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© «ВЭС», 2020 |
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua
|