|
|
База знаний / Аналитика / Політика та суспільство
Вступ Існуючи в середовищі державних і бізнесових структур, третій сектор демонструє спроможність вирішувати питання, котрі стосуються різних сфер існування суспільства. Гнучкість ОГС та зв'язок із громадами допомагають їм швидко мобілізувати ресурси, самовідданість і сильна мотивація надають їм тої громадської сили, якої не вистачає іншим установам. Однак, разом із зростанням ролі ОГС, зростає і їхня відповідальність, тому діяльність ОГС має відповідати наступним принципам: бути прозорою, чесною, гідною довіри, етичною. Вони прагнуть надавати правдиву інформацію і не маніпулювати ситуацією на користь своїх керівників чи персоналу. ОГС мають бути незалежними від політики, поважати права кожної окремої людини. В ОГС діє система ефективного управління, чіткого і прозорого витрачання ресурсів, які їм довірила громада. ОГС служать громадам, не перебуваючи під контролем державних структур, і діють згідно із принципами діючого кодексу етики: Будь-яка організація громадянського суспільства (далі – Організація) створюється в інтересах суспільства, соціально вразливих груп або її членів, що є, за деякими винятками, пріоритетом діяльності представників ОГС при прийнятті ними поточних і стратегічних рішень. ОГС мають відповідати найвищим етичним стандартам як у своїй повсякденній практиці, так і, власне, у філософії надання послуг. У Кодексі етики ОГС Організація розглядається в широкому контексті, а саме як неприбуткова неурядова громадська організація. ОГС можуть бути великі, міжнародні і малі; благодійні, мирські та релігійні; організації, в яких передбачено членство і які виключають його. Даний Кодекс етики ОГС (далі – Кодекс) розроблено на основі Декларації етичних засад діяльності організацій громадянського суспільства і пропонується для застосування в діяльності будь-яких ОГС, як українських, так і міжнародних. Мета Кодексу – створення зрозумілих і сприйнятних для ОГС принципів їхньої діяльності, спрямованих на загальне благо суспільства, забезпечення механізму функціювання ОГС. Розділ І. Загальні положення Вживані у Кодексі терміни слід вважати такими, що мають наступний зміст: Кодекс етики ОГС – це система принципів і правил поведінки та діяльності ОГС, що базується на гуманістичних засадах, загальнолюдських цінностях та принципах біоетики. Місія ОГС – благодіяльність у всіх сферах життя на користь суспільства та громадян. Неприбуткова організація – використовується в значенні «та, що працює не заради прибутків» – будь-які прибутки організації інвестуються у виконання місії, а не розподіляються між керівництвом, персоналом чи засновниками організації. Саме цей фактор відрізняє громадський сектор від бізнесового. Організації громадянського суспільства (ОГС) - широке угрупування неприбуткових організацій, що займаються різноманітними справами, сповідують різні ідеології, є різними за розміром, ресурсами та організаційною структурою, відокремлені від держави (не контролюються державними структурами). Постачальники ресурсів – фізичні та юридичні особи, що надають ресурси (інвестори, донори, спонсори, меценати тощо). Ресурси – соціальні інвестиції (пожертви, внески, гранти, матеріальні ресурси, основні фонди тощо). Цінності – це загальнолюдські уявлення на даний момент часу про чесноти і ресурси, необхідні для ефективного розвитку людини та суспільства. Кожна Організація розробляє систему цінностей відповідно до своєї місії. • Організація не порушує будь-яких фундаментальних прав людини. • Організація виконує закони України, в тому числі: про об’єднання громадян, свободу мирних зібрань, рівні права на працевлаштування, стандарти охорони здоров’я і безпеки праці, закони, що захищають довкілля, приватне життя людини, права власності, торгової марки тощо. • Організація дотримується принципу прозорості у стосунках з урядом, спільнотою, постачальниками ресурсів, партнерами та іншими зацікавленими сторонами. Виключення становлять, згідно із чинним законодавством, приватні справи і приватна інформація. • Метою пошуку додаткових ресурсів для Організації повинні бути: ? необхідність у підтримці діяльності, спрямованої на втілення місії, досягнення мети; • Організація надає правдиву інформацію як про себе, так і про проекти, які вона здійснює; про індивідуумів, організації, проекти, законодавство, які вона засуджує, прагне змінити на краще, яким вона протидіє. • У випадку порушення етичних правил з боку персоналу Організації, їх керуючих органів, волонтерів, контрактерів чи партнерів, Організація повинна невідкладно вжити відповідні заходи. Організація визнає співробітництво та взаємоповагу важливими факторами у розвитку громадянського суспільства: • Організація будує свої відносини з іншими суб'єктами (громадами, ОГС, в тому числі політичними партіями, отримувачами послуг, постачальниками ресурсів, органами влади, ЗМІ) на засадах доброзичливого та рівноправного партнерства, толерантності, розуміння та поваги. • Діяльність Організації організується за приватною ініціативою в результаті вільного волевиявлення індивідуумів, які прийняли рішення дотримуватися спільних інтересів і вирішувати певні суспільні проблеми. Відданість принципам добровільності є рушійною і керуючою силою ОГС. • Організація не допускає у своїй професійній діяльності компромісів, якщо такі компроміси розходяться з метою діяльності Організації. 2. Взаємовигідність. Партнерські відносини повинні бути вигідними для всіх сторін. 3. Прозорість. Партнерство між ОГС передбачає фінансову прозорість і взаємний потік інформації, ідей та обмін досвідом. 4. Зміни в партнерських стосунках. Партнерство допускає зміни у відносинах. Зміни мають бути результатом домовленості сторін. Партнери не можуть в односторонньому порядку змінити наявні відносини. 5. Відповідальність за зобов’язання. Організація відповідає за взяті на себе зобов’язання перед громадськістю та іншими ОГС. 6. Політична позиція. Для ОГС є цілком прийнятним висловлення політичної позиції. 2. Спільні задачі. У випадку, коли цілі, цінності і цільові групи кількох ОГС співпадають, вони вступають у партнерські стосунки одна з одною з метою покращення якості послуг, що надаються цільовій групі, і виконання спільних задач. 3. Обмін інформацією. ОГС, що мають однакові цілі, цінності і цільові групи, обмінюються відповідною інформацією одна з одною та іншими ОГС і підтримують одна одну. 4. Взаємовідносини з міжнародними організаціями. ОГС вступає в партнерські взаємовідносини з іноземними і міжнародними організаціями відповідно до власної мети і цілей. 2. Задачі і незалежність Організації. Організація може вступати в партнерські відносини з комерційними організаціями та політичними партіями тільки у випадку, коли таке партнерство сприяє досягненню її задач і не порушує її незалежність і самоуправління. 2. Публічність. Місія, цінності і мета мають бути публічно оголошені перед персоналом Організації, її членами, партнерами, отримувачами послуг, постачальниками ресурсів і загальною спільнотою. 2. Зворотній зв'язок. Організація докладає зусилля для отримання зворотнього зв’язку від всіх зацікавлених сторін щодо результатів своєї діяльності. 3. Залучення професіоналів. Для ефективного виконання окремих завдань Організації керівництво може залучати професіоналів у відповідної галузі. 2. Представництво. Керівний орган повинен мати представництво, адекватне складу Організації. У випадку, коли до Організації входять представники різних місцевостей або вона є національною, до складу правління доцільно включити представників всіх місцевостей. Для проведення зустрічей можна застосовувати такі технології як телеконференція. 3. Обізнаність із законодавством. Керівники мають бути ознайомлені із чинним законодавством, а також з нормативними документами органів місцевої влади, важливими для функціонування ОГС. 4. Компенсації та гонорари. Керівники Організації можуть отримувати компенсації за витрати, пов'язані з виконанням їхніх обов'язків, а також гонорари за виконання окремих проектів, що фінансуються. 2. Стратегічне планування. Керівництво відповідальне за коротко- та довгострокове стратегічне планування, що включає визначення цілей, задач і діяльності Організації у виконанні її місії. 3. Звітність. Керівництво несе відповідальність за те, щоб протоколи і звіти Організації були доступні всім членам Організації та загальній спільноті. Виключення робиться тільки у випадках, коли мова йде про персональну оцінку чи іншу конфіденційну інформацію. 4. Впровадження норм Кодексу у діяльність Організації. Керівництво має прийняти Кодекс етики ОГС або розробити і ухвалити власний кодекс етики і забезпечити відповідність діяльності Організації ухваленому Кодексу. Кожен працівник Організації має бути ознайомлений з цим Кодексом. 2. Обмеження для керівництва. Керівник не має права голосу при обговорені питань, що пов'язані з ним особисто (переобрання, особиста компенсація тощо). 3. Подарунки. Організація встановлює ставлення всередині Організації до отримання подарунків персоналом. Наприклад, вона може рекомендувати персоналу передавати подарунки, що пов’язані з його професійною діяльністю, в Організацію або заборонити приймати їх. 4. Недопущення використання посади в особистих цілях. Персонал Організації не має права використовувати свої посади, постійні чи волонтерські, в особистих цілях. 5. Наглядова Рада. Якщо в Організації трапляється конфлікт інтересів, який не може бути розв’язаним в робочому порядку, залучається Наглядова Рада або збираються Загальні збори. 2. Удосконалення. Час від часу діяльність Організації підлягає оцінці з метою визначення її відповідності заявленим меті, цілям, а також ефективності поточних програм і потреби в нових програмах. Перегляду підлягають у тому числі: • чи досягнена вже мета самою Організацією або бажано Організації перейти до розв’язання інших проблем чи потреб і у зв’язку з цим переглянути заявлену мету та сформулювати нову; Оцінка результатів має бути чесною і відкритою. В ній мають брати участь усі зацікавлені сторони. 2. Партнерство. Отримувачі послуг мають право впливати на планування роботи з ними. Протягом планування послуг та програм, моніторингу та оцінки думка отримувачів послуг є важливою: мають бути враховані результати досліджень, проведених самою Організацією, інших досліджень. Розвиток програм та послуг Організації може здійснюватися з урахуванням потреб отримувачів послуг та громад, в яких працює Організація, а також минулого досвіду Організації. 3. Конфіденційність. Особиста інформація про отримувача послуг та його (її) родину є конфіденційною і може бути надана іншій стороні лише з його (її) дозволу або в обмежених випадках, передбачених законодавством про захист інформації. 4. Незалежність отримувачів послуг. Отримувач послуг має право відмовитись від послуг, які йому пропонує Організація. Отримувач послуг має право висловити незадоволення та бути вислуханим щодо запропонованих послуг. 5. Прозорість. Отримувачі послуг мають право на доступ до інформації про інші програми та напрямки діяльності Організації, в яких вони не беруть участі, та бути обізнаними з механізмом прийняття рішень щодо них самих. 2. Інформація для постачальників ресурсів. Організація має розробити документ, який захищатиме право постачальників ресурсів на отримання інформації, а у випадку зміни умов діяльності – отримувати їх згоду. 3. Етичні звернення про пожертви і проектні пропозиції. Звертаючись із проханнями про пожертву, Організація або її представник не використовують тиск, силу чи інші неетичні форми поведінки. 4. Контроль витрат. Організація організовує систему контролю і проходження витрат ресурсів і своєчасно готує звіти про використання ресурсів, а також надає постачальникам ресурсів чи зацікавленій стороні фінансові документи за їхнім запитом. 5. Відносини з постачальниками ресурсів. Керівництво, менеджери, персонал і волонтери Організації не використовують взаємовідносини з постачальником ресурсів або з потенційним постачальником ресурсів в особистих інтересах, потребах родичів, друзів, колег тощо. 6. Конфіденційність. Конфіденційна інформація про постачальників ресурсів і надані ними ресурси не передається третім сторонам, за виключенням випадків, передбачених чинним законодавством. Організація поважає таємницю інформації, яка стосується постачальників ресурсів та їхніх внесків. 2. Порядок оформлення домовленостей. У випадку, коли Організація отримує грант, вона підписує контракт, за яким має здійснювати певну діяльність (оговорену в контракті), і несе етичну та правову відповідальність за виконання контракту. 3. Компенсації постачальникам ресурсів. Організація може запропонувати постачальникам ресурсів компенсацію за витрачені зусилля, час, професійну діяльність і не сплачує гонорар чи відсотки від вже отриманих чи очікуваних ресурсів. 4. Використання ресурсів. Організація забезпечує ефективне використання ресурсів. 2. Фінансова стратегія. Організація затверджує фінансову стратегію, яка відповідає місії Організації і відображає ресурси, що плануються до надходження. 3. Внутрішні процедури контролю. Внутрішні процедури контролю передбачають захист від можливості використання окремою особою чеку (платіжного доручення) в особистих потребах. Таким захистом може бути додатковий підпис, якщо це передбачено внутрішніми правилами. Обмеження також можуть бути зроблені і у відношенні сум, якими може оперувати одна особа. 2. Внутрішня перевірка. Періодично Організація проводить внутрішню перевірку на відповідність її діяльності чинному законодавству. Результати перевірки надаються керівництву. 3. Юридична підтримка. З метою забезпечення відповідності діяльності Організації чинним законам і підзаконним актам, Організація може звернутись до юридичних служб. Розділ VIІІ. Принципи відносин зі ЗМІ 1. Точність і відповідність контексту. Інформація, яку Організація планує надати ЗМІ та громадськості, має бути точною і підготовленою у відповідному контексті. Це стосується інформації відносно Організації, законодавства, політики, окремих людей, проектів, яким/яких вона підтримує або обговорює. Коли мова ведеться про прогнози, то з підготовленої інформації має бути чітко видно, що це прогноз, а не наявний факт. 2. Уникнення упереджень. Організація має надавати об’єктивну та правдиву інформацію. У випадку окремої думки, про це має бути заявлено. 3. Право на проголошення заяв. Публічні заяви можуть бути проголошені уповноваженими особами. Від імені Організації може виступити її член, якщо це прописано в організаційному документі. Організація має відповідально використовувати довіру громади, задля якої вона працює. Етичний кодекс не примха групи людей, а є велінням часу: інформаційна ера – це ера високих технологій, що потребує високого рівня суспільної свідомості і переходу до нових форм співпраці. Тому в усьому світі діяльність міжнародних та національних ОГС повинна ґрунтуватися на етичних принципах. Кінцевою метою демократичного розвитку України, як і інших країн світу, є побудова громадянського суспільства. Отзывы 1 - 10 из 23 Отзывы 1 - 10 из 23 Перейти к обсуждению на форуме >> |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разработка ВОНО «Эксперты Украины» |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© «ВЭС», 2020 |
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua
|