www.experts.in.ua

Русский  |  Українська

Регистрация  |  Логин:


Пароль:


запомнить



Портрет регіону

Опис проекту: мета, задачі, механізм реалізації


Боротьба з туберкульозом в Україні

По запиту Національної ради із захисту прав та безпеки


Аналіз Проблемної карти України

Результати першого етапу проекту

Головна

Події

Дайджест ЗМІ

Аналітика

Проекти

Опитування

Регіони

Форум

Експерти

Прогноз експерта

Бібліотека

Партнери

Про портал

Офф-лайн

Фотоархів

Контакти

Відгуки

Посилання

...

Рубрики

Економіка

Політика

Освіта

Охорона здоров'я

Федір Левченко

Доступ закрыт ...

Отзывы


Микола Ожеван

- Є такий знаменитий вислів про "первый блин"...

Доступ открыт ...


Андрій Єрмолаєв

Україна вийде з СНД?

Доступ открыт ...

Головна  /  Аналітика

Конфлікти та конфліктні ситуації

Охорона здоров'я   12.04.06  |  Ольга Віхренко

Психоемоційні навантаження лікаря за постійного контакту з пацієнтами, коли в умовах дефіциту часу необхідно приймати не завжди прості рішення, створюють той негативний фон, на якому можуть виникнути конфлікти з пацієнтом. Якщо ж до цього додати наші неминучі помилки, людські слабкості, напруженість ритму життя, то стануть зрозумілими причини фізичних і психологічних перевантажень, котрі багато хто може просто не витримати. Цю відому істину В. Рааб, американський профессор-кардіолог, сформулював так:

 

“Найзайнятіший представник сучасного суспільства, що веде неспокійний спосіб життя і несе величезну відповідальність – звичайний практикуючий лікар – є однією з найпоширеніших “сердечних жертв” нашої цивілізації”.

 

 Свій відбиток накладають і так звані “тили”, тобто сімейно-побутові проблеми: “не думати на роботі про домашні негаразди важко. Просто зачинити ранком за собою двері й відключитися дано не кожному…”. Можна назвати й інші фактори, що можуть негативно впливати на діяльність лікаря, серед яких дехто виділяє “складні соціально-економічні обставини в країні”, що породжують байдуже відношення до виконання своїх професійних обов’язків, а в деяких випадках супроводжуються навіть неетичним до них ставленням.

 

Не можна оминути і таку причину конфліктної ситуації, як особливі індивідуальні риси характеру медичного працівника, зокрема некомунікабельність, нездатність до самооцінки і самокритики, несприйняття чи неадекватне сприйняття критики. Неабияке значення мають і схильність до навчання, розвитку індивідуальної вправності та майстерності, вміння опиратися на особистий досвід, робити належні висновки з попередніх помилок і невдач і, нарешті, здатність до релаксації. Зрозуміло, що шкала згаданих якостей абсолютно індивідуальна і коливається в широких межах.

 

Конфліктну ситуацію нерідко провокують і самі пацієнти своєю неадекватною поведінкою, іноді з хибних міркувань свого службового чи суспільного становища. А втім, неадекватна поведінка пацієнта може бути наслідком його тяжкого стану, зумовленого хворобою.

 

Додає проблем і необгрунтоване втручання у взаємини лікаря і пацієнта представників різних (і не лише медичних) інстанцій з намаганням вплинути на рішення, які приймає лікар.

 

Медичним працівникам належить усіляко уникати конфлікту з хворими, а коли той назріває, зробити все можливе, щоб конфлікт не переріс у ворожнечу між медичним персоналом і пацієнтами. Це не означає, що в будь-якій ситуації слід іти на повідку у пацієнта, виконувати всі його примхи і забаганки. Щоб запобігти конфлікту, рекомендують спокійно переконати хворого в тому, що він не правий, а його вимоги суперечать його ж інтересам…

 

У конфліктній ситуації важко переоцінити роль керівника лікувального підрозділу, клініки. Беручи на себе всю повноту відповідальності за поведінку медичного персоналу, він повинен активно втручатися в усіх випадках, що загрожують конфліктом, а при його виникненні докласти максимум зусиль для його погашення, локалізації.

 

Добре може прислужитися ознайомлення під розписку пацієнта та його родичів з правилами внутрішнього розпорядку, режимом, правами та обов’язками пацієнта вже при поступленні у відділення.

 

Уникнути напружених ситуацій, що ховають у собі небезпеку конфліктів, дає змогу й добре продумана організація роботи, завдяки якій досягається рівномірне навантаження персоналу. Одним із варіантів розв’язання проблеми може стати постійно діюча система ротації, взаємозамінності кадрів в середині медичного підрозділу, гнучкі графіки роботи. Прийняття таких рішень цілком у компетенції керівника підрозділу, клініки.

 

Навряд чи можна передбачити якими-небудь статтями закону чи правилами внутрішнього розпорядку ті психологічні сторони взаємин між лікарем і хворим, які подеколи мають не менше значення, ніж будь-які медикаментозні призначення. Саме тому лікарю важливо бути обізнаним із сучасними моделями взаємин, які передбачають вільний вибір пацієнта та його участь у прийнятті рішень щодо свого здоров’яі життя.

 

За громадянами законодавчо закріплене право брати участь у рішеннях щодо свого обстеження і медичного втручання, і лікар зобов’язаний поважати це право й сприяти його реалізації. Для цього лікарям необхідно змінювати свій менталітет з тим, щоб подолати успадкований традиційний патерналізм у відносинах з пацієнтами.

 

Поважаючи права пацієнта, лікарю не слід забувати і про власну гідність, вимагаючи від пацієнтів та їх оточення шанобливого ставлення і поважання його прав. Думаю, настав час вести мову не лише про етику й деонтологію лікаря, але й про етику і деонтологію пацієнта.

 

Можна назвати чимало причин конфліктів між лікарем та пацієнтом, проте існує й немало способів їх попередження або мінімалізації. Один із них – дотримання правила “словесної асептики”.

 

Крім усього іншого, “безконфліктна атмосфера” допоможе лікарю, який і так є однією з найпоширеніших “сердечних жертв” нашої цивілізації, зберегти хоча б частку свого здоров’я.


Назад  | 

Думки

13.02.06  |  Володимир Рощін

Передвиборчої війни експертів не може бути, якщо вони – експерти
Окремі міркування щодо коментарю В. Фесенка "Ми обираємо не Прем'єра, а конкретну...

...


Розробка і підтримка – Центр інтелектуальних ресурсів і технологій.
Всі права захищені. Використання матеріалів порталу дозволяється за умови посилання (для Інтернет-видань – гіперпосилання) на www.experts.in.ua

Редакція порталу "Всеукраїнська експертна мережа" може не поділяти думку автора публікації. Відповідальність за достовірність фактів, наведених в публікації, несе її автор

Україна, Київ, 01001, вул. Костьольна 4, оф. 8
Тел: +38 (044) 494-24-61, Факс: +38 (044) 494-24-62
E-mail: