www.experts.in.ua

Русский  |  Українська

Регистрация  |  Логин:


Пароль:


запомнить



Портрет регіону

Опис проекту: мета, задачі, механізм реалізації


Боротьба з туберкульозом в Україні

На запит Всеукраїнської ради із захисту прав та безпеки


Аналіз Проблемної карти України

Результати першого етапу проекту

Головна

Події

Дайджест ЗМІ

Аналітика

Проекти

Опитування

Регіони

Форум

Експерти

Прогноз експерта

Бібліотека

Партнери

Про портал

Офф-лайн

Фотоархів

Контакти

Відгуки

Посилання

...

Рубрики

Економіка

Політика

Освіта

Охорона здоров'я

Федір Левченко

Доступ закрыт ...

Отзывы


Петро Амброзевич

- Байдужість суспільства до вирішення його проблем...

Доступ открыт ...


Олександра Кужель

"Криворіжсталь" реприватизують вдруге?

Доступ открыт ...

Головна  /  Аналітика

Підвищення лояльності студентів до університету

Освіта   06.05.06  |  Дмитро Плечистий

Сьогоднішня ситуація на ринку вищої освіти характеризується збільшенням кількості вузів, зменшенням кількості студентів, відповідно, конкуренція між навчальними закладами стає усе жорсткішою. Натомість відбувається ця конкуренція, на жаль, переважно в цінах за навчання і наявності військової кафедри, а не у кращій якості послуг, як хотілося б.

 

Приєднання України до Болонського процесу та введення системи ECTS мають значно збільшити мобільність студентів. Таким чином, незабаром можемо зіткнутися з ситуацією, коли студент, незадоволений якістю освітніх послуг, просто переходить з одного вузу в інший.

 

Таким чином, збільшення лояльності студентів, адаптація навчального процесу до їх потреб стає все більш актуальним для українських вузів.

 

Основні причини незадоволення студентів можуть бути наступними:

 

а) неспівпадіння рівня підготовки студентів з рівнем курсів, які їм запропоновані; надмірне учбове навантаження;

б) несприятлива атмосфера для навчання.

в) відірваність учбових курсів від сучасного стану науки, техніки

г) відірваність учбових курсів від майбутніх потреб ринку праці;

 

Університети пропонують послуги двом типам користувачів. Перший, безпосередній, споживач послуг вузу – це студент, який готовий платити за освіту, що дасть йому в перспективі престижну і добре оплачувану роботу. Другий, непрямий споживач, – це роботодавець, який зацікавлений у наявності на регіональному ринку професійно підготовлених кадрів у достатній кількості.

 

Згідно з думкою завідувача відділу інженерно-технічної освіти Науково-методичного центру вищої освіти МОН України Ю.В. Сухарнікова, в системі освіти «позначився перехід від системи, орієнтованої на викладача, до системи, орієнтованої на студента». Таким чином, перед університетами постає проблема адаптації складності і змісту навчальних курсів до студентів, їх когнітивних можливостей і попереднього рівня підготовки. Успішно розв’язати цю проблему можна тільки при наявності механізму зворотнього зв’язку від студентів.

 

Роль цього зв’язку сьогодні виконують оцінки за академічну успішність. Чи на забагато навантаження на єдиний елемент навчального процесу? Адже оцінки мають свідчити про ступінь засвоєння знань і опанування навичок студентів, в окремих випадках виконують мотивуючу чи навіть дисциплінарну функцію і, нарешті, показують викладачу, наскільки курс відповідає можливостям навчальної групи та окремого студента.

 

Як альтернативу можна запропонувати організацію подібного зв’язку від студентів по якості викладання окремих дисципліни у вигляді анкетування. Цей спосіб давно і успішно використовується в університетах США, проте в Україні на разі використовується не дуже широко.

 

Крім того, в рамках впровадження системи управління якістю освітніх послуг, є сенс ввести так звані внутрішньоуніверситетські стандарти викладання, які окреслюють вимоги до якості викладання курсів. Це може сприяти підвищенню якості викладання і полегшити моніторинг задоволеності студентів якістю послуг. Ми пропонуємо наступну структуру такого стандарту.

 

1. Компетентність у предметі

 

Викладач:

 

А. Вільно орієнтується в матеріалі курсу

Б. Показує практичне застосування теорії курсу

В. Веде наукову роботу в тій сфері, який присвячений курс

Г. Працює у тій сфері, який присвячений курс

 

2.  Організація процесу навчання

 

Викладач:

 

А. Швидше зацікавлює, ніж примушує вчити курс

Б. Підтримує дисципліну на парі

В. Використовує в курсі різні форми навчання: семінари, рольові ігри, симуляції тощо

Г. Використовує сучасні засоби проведення презентацій

Д. Знайомий із сучасними тенденціями в освіті

Е. Залучає кожного студента групи в роботі протягом пари

Ж. Кожний студент групи шукає додатковий матеріал за курсом

 

3.  Політика оцінювання

 

Викладач:

 

А. Заздалегідь оголошує правила виставлення оцінок

Б. На парах перевіряє репродуктивне мислення

В. На парах перевіряє творче мислення

Г. На парах перевіряє вміння використовувати знання на практиці

Д. Будує рейтинги успішності студентів

Е. Повідомляє студентам про поставлені оцінки, і про загальну успішність за курсом

Ж. Виставляє оцінки неупереджено

З. Не використовує незаконні способи оцінювання

 

4.  Адаптація навчального курсу до можливостей студентів

 

Викладач:

 

А. Використовує оцінки для кращої адаптації навчального курсу до можливостей студентів

Б. За результатами академічної успішності допомагає студентам планувати своє навчання

В. Допомагає студентам у вирішенні проблем, що виникають у процесі навчання

 

5.  Відповідність навчального курсу

 

Навчальний курс відповідає:

 

А. Сучасному і майбутньому стану ринку праці

Б. Сучасному стану науки

В. Рівню студентів

М. Навчальним стандартам вищої освіти і конкретного університету

Д. Законодавству в сфері освіти

 

6.  Ставлення до студентів

 

Викладач:

 

А. Толерантний до думки студентів

Б. Проявляє повагу до студентів

В. Ставиться до студентів неупереджено

 

Натомість, „перегнувши палицю” і поставивши викладацький склад в сильну залежність від студентських оцінок, можна отримати ситуацію, коли професори спеціально роблять свої курси більш легкими і не ставлять студентам заслужених поганих оцінок.

 

Зв’язок навчального процесу з потребами реальної економіки традиційно вирішують, запрошуючи до викладання в університетах фахівців-практиків. Проте на сьогодні великою проблемою є мотивувати бізнесмена викладати курс в університеті. Грошова компенсація, яку може запропонувати вуз, як правило, на декілька порядків менша за доходи фахівця на основному місці роботи. Престиж викладання у вузі теж значно поступається престижу. Таким чином, мотивувати успішного фахівця до викладання може або особисте задоволення, або можливість підібрати собі розумні і кваліфіковані кадри. Зважаючи на те, кількість студентів щороку зменшується і вихідний бар’єр до вступу, відповідно, знижується, цей мотивуючий чинник теж стає слабшим рік від року.

 

Альтернативою може стати залучення до навчального процесу колишніх студентів університету, які стали експертами в своїх областях діяльності. Не секрет, що більшість університетів слабо слідкують за кар’єрними успіхами своїх випускників. Сьогодні склалась така ситуація, коли після закінчення вузу студент повертається у його стіни хіба що на щорічні зустрічі випускників.

 

Кращим механізмом, на нашу думку, може стати спеціальний моніторинг, який регулярно проводиться університетом і дозволяє відслідковувати кадрове зростання його випускників. Навряд чи можна уявити кращою рекламою для університету, ніж кар’єрні успіхи його випускників? Можемо припустити, що в більшості вузів така служба відсутня.

 

Результати моніторингу можна зберігати в єдиній базі даних, яка містить інформацію про академічну успішність студента з моменту складання ним вступних іспитів до моменту захисту диплому, і далі – про кар’єрне зростання спеціаліста.

 

Системи CRM (Customer Relationship Management – управління відносин зі споживачами) – це комплекс інструментів по роботі з інформацією, що дозволяє автоматизувати і оптимізувати ефективність взаємодії з клієнтами за рахунок врахування і кращого задоволення їх індивідуальних потреб. Простіше кажучи, це спеціальна база даних, в якій зберігаються дані про всі контакти користувачів, їх вимоги та вподобання.

 

CRM-системи необхідні, в першу чергу, компаніям, що надають послуги на ринках з жорсткою конкуренцією. В цьому випадку CRM дозволяє підвищити лояльність клієнтів, втримати їх від переходу до конкурентів навіть за наявності в конкурентів більш вигідних умов та кращої якості послуг. В умовах зростаючої конкуренції на ринку освітніх послуг вузи, які матимуть подібні системи і, відповідно, краще адаптуватимуть навчальний процес до потреб студентів, отримають досить значну конкурентну перевагу над рештою.

 

Таким чином, на нашу думку, впровадження перерахованих заходів: впровадження університетських стандартів викладання з регулярним зворотнім зв’язком від студентів, та впровадження єдиної бази та служби моніторингу випускників дозволить значно покращити якість освітніх послуг, підвищити лояльність студентів до університету і ступінь їх задоволення навчальним процесом.

 

Плечистий Д.Д.,

к.т.н., доц. кафедри програмування

Житомирського державного технологічного університету


Назад  | 

Бібліотека

15.05.06

Українське суспільство в процесі еволюції (збірник статей)

15.05.06

"Український культурологічний Центр": 12 років діяльності у Донецьку

15.05.06

ВИПРАВЛЕННЯ ДЕВІАНТНОЇ ОСОБИСТОСТІ. Філософський погляд

15.05.06

ВЕКСЕЛЬНЫЕ РАСЧЕТЫ: БУХГАЛТЕРСКИЙ УЧЕТ ОТ ЭМИССИИ ДО ПОГАШЕНИЯ

26.04.06

СОЛЯНІ ПРОМИСЛИ ДОНЕЧЧИНИ В XVII - XVIII ст.

26.04.06

В.О.Соболь. Біобібліографічний покажчик

26.04.06

ТВОРЧІСТЬ ВОЛОДИМИРА СОСЮРИ У КОНТЕКСТІ ЛІТЕРАТУРИ ДОНБАСУ

26.04.06

СХІД УКРАЇНИ В ІНТЕҐРАТИВНИХ ПРОЦЕСАХ СУЧАСНОГО ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ

26.04.06

ПРОЕКТУВАННЯ ЗБАГАЧУВАЛЬНИХ ФАБРИК

21.04.06

ПОЕТИКА ВАСИЛЯ ГОЛОБОРОДЬКА

...


Розробка і підтримка – Центр інтелектуальних ресурсів і технологій.
Всі права захищені. Використання матеріалів порталу дозволяється за умови посилання (для Інтернет-видань – гіперпосилання) на www.experts.in.ua

Редакція порталу "Всеукраїнська експертна мережа" може не поділяти думку автора публікації. Відповідальність за достовірність фактів, наведених в публікації, несе її автор

Україна, Київ, 01001, вул. Костьольна 4, оф. 8
Тел: +38 (044) 494-24-61, Факс: +38 (044) 494-24-62
E-mail: