На главную страницу
Громадська премія Експерт року-2007
 
 Главная 
 Экспертная сеть 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу


Курсы валют

База знаний / Аналитика / Економіка

Систематизація етапів формування державної інноваційно-інвестиційної політики

Версия для печати Версия для печати

У статті досліджено кількісні і якісні зміни у розвитку інвестиційних процесів в Україні. Виділено етапи формування державної інноваційно-інвестиційної політики. Надано оцінку державному посередництву і програмно-цільовому методу як інструментам регулювання інвестиційної сфери.

Постановка проблеми та її зв’язок з найважливішими науковими та практичними завданнями. Інвестиційна політика держави є складовою економічної політики щодо забезпечення довготермінового розвитку економіки і становить систему заходів, спрямованих на формування централізованих та децентралізованих фондів фінан¬сових ресурсів, у результаті цільового використання яких забезпечується ефективність процесів розширеного відтворення економіки. Активне протікання інноваційно-інвестиційного процесу є запорукою сталого розвитку економіки. Саме тому проблемам державного регулювання інновацій та інвестицій присвячено праці багатьох науковців і практиків.

Деякі роботи присвячено визначенню дефініції інвестиційної політики, розробці моделей стратегії [1], обговоренню форм її реалізації [2], зокрема шляхом становлення інвестиційного партнерства держави та бізнесу [3]. Узагальнюється інструментарій державного управління: у держави є як важелі прямої дії у вигляді централізованих державних капітальних вкладень в об'єкти загальнодер¬жавного значення, в розвиток державного сектора економіки, так і засоби непрямого регулювання інвестиційного середо¬вища за допомогою бюджетної та грошово-кредитної політики [4].

За результатами визначення впливу процесів трансформації відносин на інвестування розроблено моделі участі в них держави [5]. Перша модель відповідає збалансованій непрямій участі держави в інвестуванні національної економіки, друга модель - прямій. Разом з тим бракує робіт, де реалізується системний підхід до етапізації державної інноваційно-інвестиційної політики.

Метою даної статті є визначення причинно-наслідкових зв’язків між використовуваними інструментами державного регулювання і станом інвестиційних процесів та розробка на цій основі рекомендацій щодо удосконалення державної інноваційно-інвестиційної політики.

Виклад основного матеріалу досліджень. Розглядаючи проблему формування інноваційно-інвестиційної політики держави протягом останнього десятиріччя XX – початку XXI ст., можна схематично виділити ряд періодів її становлення, які мають свої характерні ознаки.

На першому з періодів, у 1991 - 1993 рр., було сформовано основні за¬сади законодавчо-нормативної бази щодо цієї проблеми. Зокрема прийнято Закони України: «Про інвестиційну діяльність», «Про іноземні інвестиції», «Про захист іноземних інвес¬тицій в Україні», «Про державну програму заохочення іноземних інвестицій в Україні» тощо. Для цього періоду також характерна наявність конкурентних факторів, на які можна було орієнтувати потенційних інвесторів. Проте економіка України не зуміла вповні використати їх, і саме тоді відбувся обвальний спад макроекономічних показників як ВВП (до 70,6% від рівня 1990 р.) , так і інвестицій в основний капітал (до 75,18% до рівня 1990 р.), що значною мі¬рою зумовило подальші стагнаційні процеси в економіці (табл.1).

Таблиця 1. Обсяг інвестицій в основний капітал (за даними [6])

 Рік

ВВП 

 Дефлятор до цін 1990 р.

 Інвестиції в основний капітал

 у фактичних цінах (до 1995 р. – у млрд крб., починаючи з 1996 р. – у млн грн)

у цінах 1990 р., % 

 у фактичних цінах (до 1995 р. – у млрд крб, починаючи з 1996 р. – у млн грн)

у цінах 1990 р., %  

 1990

167 

 

 

31 

 

 1991

 299

91,3

1,96 

 50

82,2 

 1992

 5033

82,3

 36,62

 866

 76,28

 1993

 148273

 70,6

 1257,6

 29310

 75,18

 1994

 1203769

54,4

 13250,4

 228033

 55,51

 1995

 5451642

47,8

 68294,1

 937816

 44,30

 1996

 81519

43

 1135,2

 12557

 35,68

 1997

 93365

 41,7

 1340,7

 12401

 29,84

 1998

 102593

40,9

 1502,0

 13958

 29,98

 1999

 130442

40,8

 1914,4

 17552

 29,57

2000

 170070

43,2

 2357,4

 23629

 32,33

2001

 204190

47,2

 2590,5

 32573

 40,56

 2002

 225810

49,7

 2720,6

 37178

 44,08

 2003

 267344

54,4

 2942,7

 51011

 55,92

 2004

 345943

61

 3395,9

 75714

 71,92

 2005

 441452

62,7

 3745,7

 93096

 80,17

 2006

 472353,6

 67,7

 4180,2

 125254

 96,66


Із означеними передумовами економіка України вступила у другий період (1994-1995 рр.), для якого характерна нестійкість законодавчого поля щодо інвестиційного клі¬мату через його невиправдане коригування та внесення змін. Останнє негативно вплинуло на зацікавленість інвесторів у вкладанні масштабних інвестицій. У цей період також відбулися відчутні де¬стабілізуючі зрушення у фіскальній політиці, що призвели до зростання податко¬вого тиску. Це обумовило подальший спад ВВП до 47,8% рівня 1990 р., інвестицій в основний капітал – до 44,3% рівня 1990 р.

Протягом 1996-1999 рр. також спостерігалося скорочення обсягів ВВП по відношенню до попереднього рівня, але вперше за період існування незалежної України у 1998 р. відбувся приріст інвестицій на 6,1% відносно попереднього року, у 1999 р. – на 0,4%. Водночас позитивним для цього періоду було системне проведення гро¬шової реформи та впровадження української валюти — гривні, формування базових елементів ринкової інфраструктури.

Для четвертого періоду (2000 рр. – поточний час) характерні ознаки стабілізаційних явищ у наці¬ональній економіці (рис.1).

Рис. 1. Динаміка ланцюгових темпів приросту показників, %

Поступово підвищується економічна потужність держави, свідченням чого є припинення спаду ВВП і стійка тенденція його нарощуван¬ня протягом 2000-2007 рр. Темпи приросту інвестицій перевищують темпи росту ВВП і складають у середньому 11,1% річних. Разом з тим слід відмітити, що попри все Україні не вдається вийти на ВВП і інвестиції рівня 1990 р. Станом на 01.01.2007 р., відповідні рівні складають 67,7% і 96,66%.

Для поточного періоду розвитку інвестиційних процесів характерними є також якісні зміни, які різними вченими оцінюються неоднозначно. Деякі автори визначають консервативність державної політики щодо наукової та інноваційної сфери протягом 2000-2003 рр. [7]. В.А.Демьохін проблему відсутності реальних стимулів до інноваційної активності пов’язує із питаннями охорони прав інтелектуальної власності [8], інші – із домінуючим впливом на господарську політику держави великих фінансово-промислових груп у низькотехнологічних галузях і відсутністю конкурентного тиску в економіці. Це визначає актуальність формування у країні програмного потенціалу, який би був адекватний складності проблеми її модернізації [9].

Разом з тим переконливою є позиція вчених, які визначають притаманний початку 2000-них років перехід від існуючої екзогенно залежної моделі трансформації економіки України до переважно ендогенно орієнтованої, спрямованої на реалізацію інноваційної стратегії економічного розвитку [10]. В Україні формується національна інноваційна система (НІС), складовими якої є: інституційно-інноваційний устрій, технологічні пріоритети держави, трансфер технологій, інноваційні підприємства, ринок промислової власності, фінансове забезпечення науково-технічної та інноваційної діяльності [11, 12].

В Україні утворено спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, основними завданнями якого є: участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері інвестицій та інноваційної діяльності; створення національної інноваційної системи для забезпечення проведення ефективної державної інноваційної політики, координація роботи центральних органів виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності [13].

До сфери управління Державного агентства України з інвестицій та інновацій відносять: Український центр сприяння іноземному інвестуванню; Державну інноваційну фінансово-кредитну установу, державне підприємство «Національний центр впровадження галузевих інноваційних програм, Державну іпотечну установу.

Протягом останніх років держава активно використовує програмні засоби регулювання інвестиційної сфери. До основних з них слід віднести:

  • Програму розвитку інвестиційної діяльності на 2002-2010 роки: Постанова Кабінету Міністрів України №1801 від 28.12.2001 р.;
  • Загальнодержавну комплексну програму розвитку високих наукоємних технологій: Закон України N 1676-IV від 09.04. 2004 р.;
  • Концепцію державної цільової економічної програми "Створення в Україні інноваційної інфраструктури на 2008-2012 роки": Розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 червня 2007 р. N 381-р.;
  • Концепцію державної програми розвитку системи інформаційно-аналітичного забезпечення реалізації державної інноваційної політики та моніторингу стану інноваційного розвитку економіки: Розпорядження Кабінету Міністрів України №285-р від 16.05.2007 р.;
  • Програму «Інвестиційний імідж України»: Розпорядження Кабінету Міністрів України №477-р від 17.08.2002 р.

Висновки

Основний науковий результат статті полягає у виділенні етапів формування державної інноваційно-інвестиційної політики, визначенні застосованого на них державного інструментарію регулювання, причин динаміки інвестиційного процесу, можливих перспектив його розвитку, а саме:

  1. Починаючи з 1991 р. в Україні мала місце трансформація форм інвестиційної поведінки: започаткування нормативно-правового регулювання інвестиційної діяльності; переважно ситуаційне інвестування, спрямоване на цілі виживання в умовах спаду економіки; ситуаційно-стабілізуюче інвестування, орієнтоване на формування передумов економічного зростання; стратегічне інвестування, націлене на досягнення довгострокових структурно-інституціональних пріоритетів.
  2. Основними інструментами реалізації державної інноваційно-інвестиційної політики держави у сучасних умовах є діяльність державних інституцій: агентств, центрів, установ, які здійснюють відбір і фінансування інноваційно-інвестиційних проектів, і програмно-цільовий метод, який визначає першочергові цілі держави в інвестуванні і забезпеченні цих програм фінансовими ресурсами.
  3. Використання означених вище інструментів обумовлено обмеженістю бюджетних коштів і необхідністю залучення додаткових інвестицій для ефективної реалізації суспільновагомих проектів у всіх сферах економіки та забезпечення стабільного економічного розвитку. Разом з тим, у подальшому доцільно розглянути можливість заміни державного посередництва у фінансуванні інвестиційної діяльності ринковими інституціями, зокрема уповноваженими комерційними банками, для підвищення прозорості процесу.

Перспективи подальших досліджень у даному напрямі полягають у розвитку наукових підходів до програмно-цільового методу регулювання інноваційно-інвестиційної діяльності.

Література:

1.Стратегія державної та регіональної інвестиційної політики в умовах перехідної економіки / В.Я. Швець // Економіка промисловості. - 2002. - N 3. - С. 134-143.
2.Державна інвестиційна політика в умовах стабілізації національної економіки: Автореф. дис. канд. екон. наук: 08.02.03 / Н.П. Москалюк; Київ. нац. екон. ун-т. — К., 2002. — 19 с.
3. Ідентифікація інвестиційного партнерства держави та бізнесу / М.О. Циганкова // Економіка і прогнозування. - 2006. - N 2. - С. 101-116.
4. Інвестиційна політика держави та бюджетні методи регулювання / Т.Г. Затонацька // Культура народов Причерноморья. - 2005. - N59. - С. 108-111.
5. Вплив держави на розвиток інвестиційних процесів в трансформаційній економіці інверсійного типу: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.01.01/ Г.Б. Тимохова; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2003. — 15 с.
6. www.ukrstat.gov.ua
7. Інноваційно-інвестиційна діяльність в Україні / Л.В. Левковська // Економіка пром-сті. — 2003. — N 3. — С. 100-108.
8. Інноваційна політика держави: проблеми інтелектуальної власності / В.А. Демьохін // Економіка і прогнозування. — 2005. — N 2. — С. 37-44.
9. Проблеми формування інноваційної системи в Україні / Б.В. Гриньов, П.Т. Бубенко, В.А. Гусєв // Економіка і прогнозування. — 2004. — N 3. — С. 127-138.
10. Від екзогенно залежної до ендогенно орієнтованої стратегії розвитку економіки / В.М. Геєць, М.І. Скрипниченко // Економіка і прогнозування. — 2003. — N 1. — С. 34-46.
11. Модель формирования национальной инновационной системы Украины / М. Шарко // Экономика Украины. - 2005. - N 8. - С. 25-30.
12. Развитие национальной инновационной системы Украины / Л. Федулова, Н. Пашута // Экономика Украины. - 2005. - N 4. - С. 35-47.
13. Положення про Державне агентство України з інвестицій та інновацій: Постанова Кабінету Міністрів України № 749 від 16.05.2007 р.

Олександр Циганов, кандидат економічних наук, професор кафедри банківської та біржової справи ДонДУУ

Андрій Дубров, здобувач кафедри банківської та біржової справи ДонДУУ

Журнал "СХІД" №6(84) за листопад-грудень 2007 року


| Количество показов: 24 |  Автор:  Олександр Циганов, Андрій Дубров |  Голосов:  2 |  Рейтинг:  3.44 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку




Статьи по разделам
Видатні особистості (30) 
Демографія (5) 
Екологія (6) 
Економіка (141) 
Енергетика (5) 
Культура (99) 
Молодіжна політика (3) 
Наукові дослідження (20) 
Освіта (123) 
Охорона здоров'я (82) 
Політика та суспільство (335) 

ПОДПИСКА
Параметры подписки

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Партола Яна Вікторівна

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

ДОНЕЦЬКИЙ ВІСНИК НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА ім. ШЕВЧЕНКА

Всеукраинская экспертная сеть
Разработано в «ЦИРТ»


© «ВЭС», 2020
Разработка и поддержка – Центр интеллектуальных ресурсов и технологий. © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua