|
|
База знаний / Аналитика / Економіка
У статті досліджено кількісні і якісні зміни у розвитку інвестиційних процесів в Україні. Виділено етапи формування державної інноваційно-інвестиційної політики. Надано оцінку державному посередництву і програмно-цільовому методу як інструментам регулювання інвестиційної сфери. Постановка проблеми та її зв’язок з найважливішими науковими та практичними завданнями. Інвестиційна політика держави є складовою економічної політики щодо забезпечення довготермінового розвитку економіки і становить систему заходів, спрямованих на формування централізованих та децентралізованих фондів фінан¬сових ресурсів, у результаті цільового використання яких забезпечується ефективність процесів розширеного відтворення економіки. Активне протікання інноваційно-інвестиційного процесу є запорукою сталого розвитку економіки. Саме тому проблемам державного регулювання інновацій та інвестицій присвячено праці багатьох науковців і практиків. Деякі роботи присвячено визначенню дефініції інвестиційної політики, розробці моделей стратегії [1], обговоренню форм її реалізації [2], зокрема шляхом становлення інвестиційного партнерства держави та бізнесу [3]. Узагальнюється інструментарій державного управління: у держави є як важелі прямої дії у вигляді централізованих державних капітальних вкладень в об'єкти загальнодер¬жавного значення, в розвиток державного сектора економіки, так і засоби непрямого регулювання інвестиційного середо¬вища за допомогою бюджетної та грошово-кредитної політики [4]. За результатами визначення впливу процесів трансформації відносин на інвестування розроблено моделі участі в них держави [5]. Перша модель відповідає збалансованій непрямій участі держави в інвестуванні національної економіки, друга модель - прямій. Разом з тим бракує робіт, де реалізується системний підхід до етапізації державної інноваційно-інвестиційної політики. Метою даної статті є визначення причинно-наслідкових зв’язків між використовуваними інструментами державного регулювання і станом інвестиційних процесів та розробка на цій основі рекомендацій щодо удосконалення державної інноваційно-інвестиційної політики. Виклад основного матеріалу досліджень. Розглядаючи проблему формування інноваційно-інвестиційної політики держави протягом останнього десятиріччя XX – початку XXI ст., можна схематично виділити ряд періодів її становлення, які мають свої характерні ознаки. На першому з періодів, у 1991 - 1993 рр., було сформовано основні за¬сади законодавчо-нормативної бази щодо цієї проблеми. Зокрема прийнято Закони України: «Про інвестиційну діяльність», «Про іноземні інвестиції», «Про захист іноземних інвес¬тицій в Україні», «Про державну програму заохочення іноземних інвестицій в Україні» тощо. Для цього періоду також характерна наявність конкурентних факторів, на які можна було орієнтувати потенційних інвесторів. Проте економіка України не зуміла вповні використати їх, і саме тоді відбувся обвальний спад макроекономічних показників як ВВП (до 70,6% від рівня 1990 р.) , так і інвестицій в основний капітал (до 75,18% до рівня 1990 р.), що значною мі¬рою зумовило подальші стагнаційні процеси в економіці (табл.1).
Протягом 1996-1999 рр. також спостерігалося скорочення обсягів ВВП по відношенню до попереднього рівня, але вперше за період існування незалежної України у 1998 р. відбувся приріст інвестицій на 6,1% відносно попереднього року, у 1999 р. – на 0,4%. Водночас позитивним для цього періоду було системне проведення гро¬шової реформи та впровадження української валюти — гривні, формування базових елементів ринкової інфраструктури. Для четвертого періоду (2000 рр. – поточний час) характерні ознаки стабілізаційних явищ у наці¬ональній економіці (рис.1). Рис. 1. Динаміка ланцюгових темпів приросту показників, % Для поточного періоду розвитку інвестиційних процесів характерними є також якісні зміни, які різними вченими оцінюються неоднозначно. Деякі автори визначають консервативність державної політики щодо наукової та інноваційної сфери протягом 2000-2003 рр. [7]. В.А.Демьохін проблему відсутності реальних стимулів до інноваційної активності пов’язує із питаннями охорони прав інтелектуальної власності [8], інші – із домінуючим впливом на господарську політику держави великих фінансово-промислових груп у низькотехнологічних галузях і відсутністю конкурентного тиску в економіці. Це визначає актуальність формування у країні програмного потенціалу, який би був адекватний складності проблеми її модернізації [9]. Разом з тим переконливою є позиція вчених, які визначають притаманний початку 2000-них років перехід від існуючої екзогенно залежної моделі трансформації економіки України до переважно ендогенно орієнтованої, спрямованої на реалізацію інноваційної стратегії економічного розвитку [10]. В Україні формується національна інноваційна система (НІС), складовими якої є: інституційно-інноваційний устрій, технологічні пріоритети держави, трансфер технологій, інноваційні підприємства, ринок промислової власності, фінансове забезпечення науково-технічної та інноваційної діяльності [11, 12]. В Україні утворено спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, основними завданнями якого є: участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері інвестицій та інноваційної діяльності; створення національної інноваційної системи для забезпечення проведення ефективної державної інноваційної політики, координація роботи центральних органів виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності [13]. До сфери управління Державного агентства України з інвестицій та інновацій відносять: Український центр сприяння іноземному інвестуванню; Державну інноваційну фінансово-кредитну установу, державне підприємство «Національний центр впровадження галузевих інноваційних програм, Державну іпотечну установу. Протягом останніх років держава активно використовує програмні засоби регулювання інвестиційної сфери. До основних з них слід віднести:
Висновки Основний науковий результат статті полягає у виділенні етапів формування державної інноваційно-інвестиційної політики, визначенні застосованого на них державного інструментарію регулювання, причин динаміки інвестиційного процесу, можливих перспектив його розвитку, а саме:
Перспективи подальших досліджень у даному напрямі полягають у розвитку наукових підходів до програмно-цільового методу регулювання інноваційно-інвестиційної діяльності. 1.Стратегія державної та регіональної інвестиційної політики в умовах перехідної економіки / В.Я. Швець // Економіка промисловості. - 2002. - N 3. - С. 134-143. Олександр Циганов, кандидат економічних наук, професор кафедри банківської та біржової справи ДонДУУ Андрій Дубров, здобувач кафедри банківської та біржової справи ДонДУУ Журнал "СХІД" №6(84) за листопад-грудень 2007 року |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разработано в «ЦИРТ» |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© «ВЭС», 2020 |
Разработка и поддержка – Центр интеллектуальных ресурсов и технологий. © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua
|