|
|
База знаний / Аналитика / Економіка
Особливістю економіки ХХІ століття є її клієнтська орієнтація. Надвиробництво товарів (послуг) за рахунок використання нових технологій призвело до того, що єдиним дефіцитом сьогодні вважається сам платоспроможний клієнт. Усі види діяльності підприємства мають бути націлені на задоволення потреб споживача. Проблема контролінгу, як системної концепції управління підприємством, полягає в необхідності переорієнтації критеріїв контролю відповідно до потреб споживача. Проблемі контролінгу на підприємстві присвячують свої праці як вітчизняні, так і закордонні науковці. Перший аспект досліджень стосується самого визначення поняття „контролінг”. Так, Е.Майєр розуміє його як систему забезпечення виживаності підприємства у двох аспектах: короткостроковому (оптимізація прибутку) і в довгостроковому (зберігання й підтримка гармонійних відносин і взаємозв'язків даного підприємства із зовнішнім середовищем - природною, соціальною, господарською сферами) [1, с.18]. Р.Манн уявляє контролінг як систему регулювання витрат і результатів діяльності, що допомагає в досягненні цілей підприємства і дозволяє уникнути несподіванок, „вчасно включивши червоне світло” (коли економіці підприємства загрожує небезпека), що потребує гарантії заходів для протидії [1, с.19]. З точки зору Е.Л.Попченко, контролінг - це новітня концепція ефективного управління фірмою для забезпечення її довгострокового існування на ринку [2, с.20]. А.М.Кармінський, Н.І.Оленєв, А.Г.Приймак, С.Г.Фалько описують контролінг як нову концепцію системного управління, породжену практикою сучасного менеджменту [3, с.5]. Ю.П.Яковлєв вбачає майбутнє контролінга в розвитку інформаційних технологій [4, с.7]. Більшість дослідників розуміють контролінг як управлінський облік на підприємстві. Разом з тим, у науковій літературі відсутні критерії, які б усі контрольні показники пов'язували з рівнем вирішення проблем споживача. Відсутність такого ув'язування знижує ефективність контролінга й позбавляє підприємства дієвого інструмента системного управління. Мета роботи: дослідження проблем клієнтської економіки й розробка ефективного механізму контролінга на підприємстві. Сутність клієнтської орієнтації діяльності підприємства полягає в досягненні цінного для клієнта результату найоптимальнішим способом. Для системного вирішення даної проблеми пропонується використати механізм контролінгу методів управління підприємством, схему якого наведено на рис.1. Під методом управління слід розуміти сукупність певним чином і з певною метою організованих прийомів і способів взаємодії керуючої підсистеми системи управління підприємством на керовану підсистему. Поняття "метод управління " включає наступні елементи:
Якщо за допомогою методів управління описати всю систему управління підприємством і закласти в меті методів управління їхню клієнтську орієнтацію, то контролінг такої системи й буде вирішувати проблеми клієнтської економіки.
Наведемо пояснення механізму контролінга методів управління підприємством, який зображено на рис. 1. Уся система контролінга поділяється на дві частини: перша спрямована на виявлення ефективності (неефективності) окремого методу управління; друга частина присвячена контролінгу ефективності (неефективності) комплексу методів управління підприємством. У свою чергу по кожній із частин системи контролінгу пропонується здійснювати: оперативний контролінг (у вигляді економічної оцінки ефективності методу(ів) управління); стратегічний контролінг (через оцінку методу(ів) управління на відповідність основній конкурентній стратегії підприємства й нормам державного регулювання). Доцільність виділення в системі контролінгу двох частин обумовлена так званим синергетичним ефектом( взаємозв'язком і взаємозалежністю один від одного методів управління) [5, с.180]. Під комплексом методів управління підприємством прийнято розуміти наступну їх сукупність: 1) методи управління маркетингом (метод управління формуванням продукту, метод управління ціноутворенням, метод управління рекламуванням, метод управління збутом); 2) методи управління виробництвом (метод управління розміщенням виробничих потужностей, метод управління вибором типу виробництва, метод управління матеріально-технічним забезпеченням, метод оперативного управління виробництвом, метод управління якістю, метод управління організацією праці, метод управління інформаційними потоками); 3) методи управління персоналом (метод управління кількістю персоналу, метод управління підбором персоналу, метод управління адаптацією персоналу, метод управління мотивацією персоналу, метод управління оцінкою персоналу, метод управління звільненням персоналу); 4) методи управління витратами (метод управління оплатою праці, метод управління амортизаційними відрахуваннями, метод управління запасами й поставками, метод управління оподатковуванням); 5) методи управління прибутком (метод управління прогнозуванням прибутку, метод управління формуванням прибутку, метод управління використанням прибутку); 6) методи управління фінансами (метод управління грошовими потоками, метод управління джерелом фінансування, метод управління обліком фінансових операцій). Синергетичний ефект в галузі економічної оцінки ефективності (оперативного контролінгу) методів управління проявляється в тому, що сигнал про неефективність управління надходить в результаті комплексної системи управління (показники: рівень рентабельності, баланс руху грошових коштів на підприємстві). Після того, як сигнал отриманий, виявляють метод управління окремим видом діяльності, що виявився неефективним [6, с.122]. Методичним керівництвом такого виявлення є морфологічна матриця, що поєднує методи управління і виробничо-фінансові результати діяльності підприємства (див. рис. 2). Розглянемо це на прикладі окремого підприємства. Припустимо, що рівень його рентабельності в травні знизився до нуля через невиконання плану виробництва. Останнє стало наслідком частих поломок і простоїв устаткування й персоналу. Результат оперативного контролінгу: управління підприємством у травні неефективне через неефективність методу оперативного управління виробництвом (диспетчеризації). Саме диспетчер відповідає за своєчасний профілактичний ремонт і діагностику встаткування, а також за виконання плану графіка виробництва на підприємстві.
Пояснимо дане твердження. Розглянемо спочатку вимогу про відповідність кожного з методів управління основній конкурентній стратегії підприємства. Відправним моментом тут є те, що весь комплекс світових підприємств поділяють на три групи залежно від основного інтересу їхніх клієнтів. На задоволення даного інтересу повинні бути націлені основні конкурентні стратегії підприємств: диференціація; економія на витратах; висока якість. Узгодження і взаємне посилення методів управління в рамках конкретного підприємства (певної конкурентної стратегії) є обов'язковим. Інструментом виявлення відповідності (невідповідності) методів управління конкретної стратегії підприємства може служити морфологічна матриця (див. табл. 1).
Табл. 1. – Вимоги до методів управління підприємством Розглянемо вимогу про відповідність кожного методу управління державним нормативам. Якщо хоча б один з методів не буде відповідати регульованим вимогам держави, то рано чи пізно державний контролюючий орган накладе заборону на діяльність підприємства в цілому. На позбавленому ліцензії, торговельного патенту або іншого дозвільного документа підприємстві виявляться непотрібними, окрім тих, які спричинили таке його становище, і всі інші методи управління. Висновки:
Напрямком подальших досліджень з даної проблеми є поповнення банку даних про ефективні методи управління; удосконалювання контролінгу шляхом впровадження контролю нарощування споживчої цінності продукту. Олександр Жигулін, кандидат економічних наук, доцент Донецька філія Європейського університету Журнал "СХІД" |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разработка ВОНО «Эксперты Украины» |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© «ВЭС», 2020 |
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua
|