На главную страницу
Форум "Завтра: Світ, Україна, Я"
 
 Главная 
 Экспертная сеть 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу


Курсы валют

База знаний / Аналитика / Економіка

Контролінг методів управління підприємством в епоху клієнтської економіки

Версия для печати Версия для печати

Особливістю економіки ХХІ століття є її клієнтська орієнтація. Надвиробництво товарів (послуг) за рахунок використання нових технологій призвело до того, що єдиним дефіцитом сьогодні вважається сам платоспроможний клієнт. Усі види діяльності підприємства мають бути націлені на задоволення потреб споживача. Проблема контролінгу, як системної концепції управління підприємством, полягає в необхідності переорієнтації критеріїв контролю відповідно до потреб споживача.

Проблемі контролінгу на підприємстві присвячують свої праці як вітчизняні, так і закордонні науковці. Перший аспект досліджень стосується самого визначення поняття „контролінг”. Так, Е.Майєр розуміє його як систему забезпечення виживаності підприємства у двох аспектах: короткостроковому (оптимізація прибутку) і в довгостроковому (зберігання й підтримка гармонійних відносин і взаємозв'язків даного підприємства із зовнішнім середовищем - природною, соціальною, господарською сферами) [1, с.18]. Р.Манн уявляє контролінг як систему регулювання витрат і результатів діяльності, що допомагає в досягненні цілей підприємства і дозволяє уникнути несподіванок, „вчасно включивши червоне світло” (коли економіці підприємства загрожує небезпека), що потребує гарантії заходів для протидії [1, с.19]. З точки зору Е.Л.Попченко, контролінг - це новітня концепція ефективного управління фірмою для забезпечення її довгострокового існування на ринку [2, с.20]. А.М.Кармінський, Н.І.Оленєв, А.Г.Приймак, С.Г.Фалько описують контролінг як нову концепцію системного управління, породжену практикою сучасного менеджменту [3, с.5]. Ю.П.Яковлєв вбачає майбутнє контролінга в розвитку інформаційних технологій [4, с.7].

Більшість дослідників розуміють контролінг як управлінський облік на підприємстві. Разом з тим, у науковій літературі відсутні критерії, які б усі контрольні показники пов'язували з рівнем вирішення проблем споживача. Відсутність такого ув'язування знижує ефективність контролінга й позбавляє підприємства дієвого інструмента системного управління.

Мета роботи: дослідження проблем клієнтської економіки й розробка ефективного механізму контролінга на підприємстві.

Сутність клієнтської орієнтації діяльності підприємства полягає в досягненні цінного для клієнта результату найоптимальнішим способом. Для системного вирішення даної проблеми пропонується використати механізм контролінгу методів управління підприємством, схему якого наведено на рис.1. Під методом управління слід розуміти сукупність певним чином і з певною метою організованих прийомів і способів взаємодії керуючої підсистеми системи управління підприємством на керовану підсистему. Поняття "метод управління " включає наступні елементи:

  • способи управління;
  • прийоми управління;
  • мету управління.

Якщо за допомогою методів управління описати всю систему управління підприємством і закласти в меті методів управління їхню клієнтську орієнтацію, то контролінг такої системи й буде вирішувати проблеми клієнтської економіки.



Рис. 1. Механізм контролінгу методів управління підприємством

Наведемо пояснення механізму контролінга методів управління підприємством, який зображено на рис. 1.

Уся система контролінга поділяється на дві частини: перша спрямована на виявлення ефективності (неефективності) окремого методу управління; друга частина присвячена контролінгу ефективності (неефективності) комплексу методів управління підприємством. У свою чергу по кожній із частин системи контролінгу пропонується здійснювати: оперативний контролінг (у вигляді економічної оцінки ефективності методу(ів) управління); стратегічний контролінг (через оцінку методу(ів) управління на відповідність основній конкурентній стратегії підприємства й нормам державного регулювання).

Доцільність виділення в системі контролінгу двох частин обумовлена так званим синергетичним ефектом( взаємозв'язком і взаємозалежністю один від одного методів управління) [5, с.180]. Під комплексом методів управління підприємством прийнято розуміти наступну їх сукупність: 1) методи управління маркетингом (метод управління формуванням продукту, метод управління ціноутворенням, метод управління рекламуванням, метод управління збутом); 2) методи управління виробництвом (метод управління розміщенням виробничих потужностей, метод управління вибором типу виробництва, метод управління матеріально-технічним забезпеченням, метод оперативного управління виробництвом, метод управління якістю, метод управління організацією праці, метод управління інформаційними потоками); 3) методи управління персоналом (метод управління кількістю персоналу, метод управління підбором персоналу, метод управління адаптацією персоналу, метод управління мотивацією персоналу, метод управління оцінкою персоналу, метод управління звільненням персоналу); 4) методи управління витратами (метод управління оплатою праці, метод управління амортизаційними відрахуваннями, метод управління запасами й поставками, метод управління оподатковуванням); 5) методи управління прибутком (метод управління прогнозуванням прибутку, метод управління формуванням прибутку, метод управління використанням прибутку); 6) методи управління фінансами (метод управління грошовими потоками, метод управління джерелом фінансування, метод управління обліком фінансових операцій).

Синергетичний ефект в галузі економічної оцінки ефективності (оперативного контролінгу) методів управління проявляється в тому, що сигнал про неефективність управління надходить в результаті комплексної системи управління (показники: рівень рентабельності, баланс руху грошових коштів на підприємстві). Після того, як сигнал отриманий, виявляють метод управління окремим видом діяльності, що виявився неефективним [6, с.122]. Методичним керівництвом такого виявлення є морфологічна матриця, що поєднує методи управління і виробничо-фінансові результати діяльності підприємства (див. рис. 2).

Розглянемо це на прикладі окремого підприємства. Припустимо, що рівень його рентабельності в травні знизився до нуля через невиконання плану виробництва. Останнє стало наслідком частих поломок і простоїв устаткування й персоналу. Результат оперативного контролінгу: управління підприємством у травні неефективне через неефективність методу оперативного управління виробництвом (диспетчеризації). Саме диспетчер відповідає за своєчасний профілактичний ремонт і діагностику встаткування, а також за виконання плану графіка виробництва на підприємстві. 

 

Мета підприємства

SWOT – аналіз тенденцій у сфері діяльності підприємства

Дослідження ринку

Клієнт

Конкуренти

Постачальники

Товари

(послуги)

Обсяги продажів по місяціх

Підсумок за рік

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Витрати на маркетингові заходи

Методи управління маркетингом

Метод управління формуванням продукту

Метод управління ціноутворенням

Метод управління рекламуванням

Метод управління поширенням продукту

Товари

(послуги)

Виробництво товарів (послуг) по місяцях

Підсумок за рік

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи управління виробництвом

Метод управління розташуванням виробничих потуг

Метод управління вибором типу виробництва

Метод управління організацією праці

Метод оперативного управління

виробництвом

Метод управління матері–ально-технічним забезпеченням

Метод управління якістю

Метод управління інформаційними потоками

Методи управління персоналом

Метод управління кількістю персоналу

Метод управління підбором персоналу

Метод управління розстановокою персоналу

Метод управління адаптацією персоналу

Метод управління мотивацією персоналу

Метод управління оцінкою персоналу

Метод управління звільненням персоналу

Статті витрат

Розгорнута структура витрат по місяцах

Підсумок за рік

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Методи управління витратами

Метод управління оплатою праці

Метод управління амортизаційними відрахуваннями

Метод управління запасами і постачальниками

Метод управління оподаткуванням

Виручка, витрати, податок,
прибуток, рента-бельність

Прибыль или убытки по месяцам

Підсумок за рік

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чистий прибуток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рівень рентабельності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи управління прибутком

Метод управління прогнозуванням
прибутком

Метод управління формуванням

прибутку

Метод управління використанням прибутку

Фінансові
потоки

Баланс руху грошових потоків

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

Гроші на початок періоду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відтік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чистий грошовий потік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Баланс потоку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи управління фінансами

Метод управління грошовими потоками

Метод управління джерелом фінансування

Метод управління обліком фінансових операцій


Рис. 2. Система управління підприємством і показники оцінки її ефективності у короткостроковій перспективі

Ефект синергії в сфері стратегічного контролінгу проявляється, навпаки, у напрямку від окремого до загального випадку. Оцінці на відповідність основної конкурентної стратегії й державних нормативів піддаються послідовно методи управління окремими видами діяльності підприємства. У випадку невідповідності хоча б одного з них робиться висновок про невідповідність даним параметрам усього комплексу методів управління (системи управління) підприємством. Проведені дослідження показали, що незначимих або мало значимих видів діяльності (методів управління) на підприємстві немає, якщо мова йде про контролінг ефективності його роботи на перспективу (стратегічний контролінг) [7, с.32; 8, с. 131].

Пояснимо дане твердження. Розглянемо спочатку вимогу про відповідність кожного з методів управління основній конкурентній стратегії підприємства. Відправним моментом тут є те, що весь комплекс світових підприємств поділяють на три групи залежно від основного інтересу їхніх клієнтів. На задоволення даного інтересу повинні бути націлені основні конкурентні стратегії підприємств: диференціація; економія на витратах; висока якість. Узгодження і взаємне посилення методів управління в рамках конкретного підприємства (певної конкурентної стратегії) є обов'язковим. Інструментом виявлення відповідності (невідповідності) методів управління конкретної стратегії підприємства може служити морфологічна матриця (див. табл. 1).

п/п

Групи методів управління

Основна конкурентна стратегія підприємства

Диференціація

Економія на витратах

Висока якість

1

Методи управління формуванням продукту

Диференційований продукт

Високостандартизованний недорогий продукт

Стандартизований якісний продукт

2

Методи управління ціноутворенням

Висока ціна, пропорційна новим функціям, бренду, дизайну, сервісу, престижу

Низька ціна або ціна на ринковому рівні

Висока ціна, пропорційна до рівня якості

3

Методи управління рекламуванням

Реклама нових функцій, бренду, престижу

Реклама низьких цін і високої продуктивності

Реклама високої якості

4

Методи управління виробництвом

Індивідуальне виробництво

Масове виробництво

Серійне виробництво

5

Методи управління збутом

Збут з акцентом на нових функціях і престижі в умовах різноманіття

Збут з акцентом на економії коштів і часу клієнта

Збут  з  акцентом на високій якості в умовах комфорту

6

Методи управління персоналом

Найм інтуітивів і створення для них творчих умов роботи

Найм динаміків і створення умов для високоякісної праці

Найм статиків і створення для них умов для раціоналізаторства в галузі якості

7

Методи управління витратами

Витрати на премії інноваторам при загальній тенденції зниження непродуктивних витрат

Витрати на премії динамікам при загальній тенденції зниження непродуктивних витрат

Витрати на премії раціоналізаторам при загальній тенденції зниження непродуктивних витрат

8

Методи управління прибутком

Купівля інноваційних технологій

Купівля високопродуктивної техніки і технології

Купівля техніки і технології, що сприяє високій якості

9

Методи управління фінансами

Фінансування із власнихкоштів

Кредит  (у т.ч. товарний)

Фінансування із власних коштів підприємства

Табл. 1. – Вимоги до методів управління підприємством

Аналіз даних, представлених у таблиці, свідчить про істотну відмінність вимог до методів управління при різноспрямованих конкурентних стратегіях. Невідповідність хоча б одного з них основній конкурентній стратегії спричиняє неефективну роботу підприємства в цілому. Наприклад, якщо замість привабливих для споживача нових функцій реклама продукту буде насичена не цікавими відомостями про якість або економію засобів, то покупка не відбудеться. При нульовому припливі коштів на підприємство марними виявляться всі інші методи управління: виробництвом, витратами, прибутком, фінансами тощо.

Розглянемо вимогу про відповідність кожного методу управління державним нормативам. Якщо хоча б один з методів не буде відповідати регульованим вимогам держави, то рано чи пізно державний контролюючий орган накладе заборону на діяльність підприємства в цілому. На позбавленому ліцензії, торговельного патенту або іншого дозвільного документа підприємстві виявляться непотрібними, окрім тих, які спричинили таке його становище, і всі інші методи управління.

Висновки:

  1. Розроблено механізм контролінгу методів управління підприємством в епоху клієнтської економіки.
  2. Оперативний контролінг рекомендується проводити у вигляді економічної оцінки ефективності методу (комплексу методів) управління підприємством.
  3. Стратегічний контролінг доцільно здійснювати через оцінку методів управління на відповідність основний конкурентній стратегії підприємства й нормам державного регулювання.
  4. Контролінг повинен ураховувати синергію (взаємозв'язок) методів управління підприємством: за економічними показниками всього комплексу методів виявляють не ефективність окремо взятого методу управління (оперативний контролінг), а з не відповідності методу управління окремо взятим видом діяльності конкурентній стратегії й (або) державним нормативам, випливає неефективність управління всім підприємством у перспективі (стратегічний контролінг).

Напрямком подальших досліджень з даної проблеми є поповнення банку даних про ефективні методи управління; удосконалювання контролінгу шляхом впровадження контролю нарощування споживчої цінності продукту.

Література:

1. Манн Р., Майер Э. Контроллинг для начинающих. Система управления прибылью.- М.: Финансы и статистика, 2004.-301 с.
2. Попченко Е.Л., Ермаков Н.Б. Бизнес-контроллинг.- М.: Альфа-Пресс, 2006. - 288 с.
3. Карминский А.М., Оленев Н.И., Примак А.Г., Фалько С.Г. Контроллинг в бизнесе. Методологические и практические основы построения контроллинга в организациях.- М.: Финансы и статистика, 2003. - 256 с.
4. Яковлев Ю.П. Контролінг на базі інформаційних технологій. - К.: Центр навч. літ-ри, 2006. - 318 с.
5. Жигулин А.А. Синергия методов управления компанией // Прометей, 2006, Выпуск 3 (21).- С.180-184.
6. Жигулин А.А. Реинжиниринг процессного подхода к управлению предприятием// Социально-экономические аспекты промышленной политики. Актуальные проблемы управления человеческими ресурсами и маркетинга в контексте стратегии развития Украины: Сб. науч. Тр. В 3 т.-Т.3/ НАН Украины. Ин-т экономики пром-ти.-Донецк, 2007.-342 с.
7. Жигулін О. Оцінка методів управління на відповідність конкурентній стрвтегії підприємства // Схід. - №6 (84). - 2007.-С.32-35.
8. Жигулин А.А. Оценка методов управления предприятием на соответствование нормам государственного регулирования / Бізнес інформ.- Х.: ХНЕУ, №10 (2), 2007.-С.131-136.

Олександр Жигулін, кандидат економічних наук, доцент Донецька філія Європейського університету

Журнал "СХІД"


| Количество показов: 68 |  Автор:  Олександр Жигулін |  Голосов:  3 |  Рейтинг:  3.25 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку




Статьи по разделам
Видатні особистості (30) 
Демографія (5) 
Екологія (6) 
Економіка (153) 
Енергетика (5) 
Культура (104) 
Молодіжна політика (3) 
Наукові дослідження (22) 
Освіта (133) 
Охорона здоров'я (90) 
Політика та суспільство (372) 

ПОДПИСКА
Параметры подписки

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Процюк Олександр Віталійович

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА
Кость Бондаренко
Вибори по-київськи: кінець НУ-НСу?
Просмотров: 39

БИБЛИОТЕКА

Экология общества. (Социальные проблемы урбоэкологии)

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»


© «ВЭС», 2020
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua