|
|
|
ГоловнаПодіїДайджест ЗМІАналітикаПроектиОпитуванняРегіониФорумЕкспертиПрогноз експертаБібліотекаПартнериПро порталОфф-лайнФотоархівКонтактиВідгукиПосилання... РубрикиЕкономіка Політика та суспільство Освіта Охорона здоров'я Культура
|
Головна / Аналітика Українська ідея в контексті європейських процесів
Українська діаспора тривалий час була яскравим носієм державницької національної ідеї України. Демократична еліта в сучасній Україні теж визначилася з українською ідеєю у межах політичної царини. Звідси джерела досить популярної концепції української політичної нації як суто політичного об'єднання громадян незалежно від їхнього етнічного походження, традицій, світогляду і культури. Головним інтеґруючим чинником вважається демократична держава з правами, свободами і обов'язками, що вона надає своїм підданим. З того політичного об'єднання має буцімто постати відчуття належності до єдиного цілого як суб'єкта історичного процесу, впевненість у можливості задоволення власних потреб у такій спільності, а звідси — державний патріотизм і колективна система вартостей
Отож маємо спробу використання у наших умовах
Отже, доходимо висновку, що становлення такої абстрактної політичної нації в нашій державі допоки вельми проблематичне. Крім того, варто пам'ятати,
Загальновизнаною є теза про взаємну позитивну комплементарність (взаємодоповнюваність) українського і російського етносів. Можливо, вона слушна щодо міжіндивідуальних контактів українців і росіян. Але взаємозв'язок їх на рівні етносів виглядає інакше. Чи можна кваліфікувати як позитивно комплементарні взаємини етносів, коли один з них вважає себе окремим народом, з окремою культурою і мовою, а другий радикально заперечує це, намагаючись піддати його асиміляції?
У зв'язку з цим виникають деякі міркування щодо специфіки співіснування цих народів на наших теренах. Поширена думка, що промислові міста України є зросійщеними, а тому й російськомовними. Це не зовсім так. Промислові центри з самого початку поставали як переважно російські міста. З різних причин — і об'єктивних, і суб'єктивних — українське селянство не пішло у міста, що виникали у добу індустріальної революції. Воно воліло традиційного способу буття. Краще з землею у Канаді, чи Зеленому Клину, ніж без землі у вибої чи біля домни — такі, очевидно, були рушійні сили більшої частини трудової української еміграції.
За чергового Виклику історії — індустріалізації — Україна не спромоглася на Відгук. Це була велика трагедія українського народу, наслідки якої він відчуватиме ще довго. Але для росіян колонізація українського міста теж стала фатальною. Антитеза «російське промислове місто — українське село і містечко» не стала джерелом розвою і взаємозбагачення культур. Українська природа, культура, мова, традиції — все це для росіян було (і значною мірою залишається до сьогодні) незрозуміле й необов'язкове, сприймалося (і частково сприймається до сьогодні) як вороже і відстале, сільське і меншовартісне. Керівна роль росіянина — чиновника, власника капіталу, просто носія панівної мови — заохочувала до активного прагнення перевлаштування всієї української етнічної системи за російськими зразками. Однак, руйнуючи українську звичаєвість і мову, росіяни руйнували свої етнічні традиції, ментальність, підґрунтя культури.
Якщо скористатись термінологією і методологією Л.Гумільова [2], то слід визнати дві фази розвитку відносин між цими двома народами — це ксенія і химера. Поки промислове місто і решта України були відносно відокремлені, існувала ксенія — форма нейтрального співіснування двох народів, за якої зберігається їхня своєрідність і відокремленість. Але разом з поступовою експансією міста на село, збільшення кількості української людності у місті, що особливо властиве для років радянської влади, постає химера — форма контакту двох народів, за якої вони втрачають свої питомі риси. В химерах маємо повний хаос суспільних норм, смаків, поглядів і уявлень. Химера — це спільнота, що нездатна до розвою, а також
На українській землі російський етнос давно став химерою, так званим російськомовним населенням, побічною гілкою свого народу, що не плодоносить, а лише животіє за рахунок соків материнської культури. І мусимо не плутати російськомовне населення з російським народом, бо російський народ — то Росія. Хоча російське населення України майже повністю сконцентроване в її антропогенній сфері, тобто у містах, усім відома його загальна кількість. Вистачить на чималу державу. Але скажіть, де і коли в Україні творили справжні російські митці найвищого гатунку: письменники і поети, композитори і виконавці, художники і мислителі? Творили, але в Росії. Бо тільки там є камертон російської душі. Здається, ніби та сама російська мова, ті самі суспільні реалії, але чогось невідчутного бракує. Мабуть, рідної землі, повітря, сонця, тобто незбагненного «російського духу». Адже справжня культура, в тому первісному, староримському значенні, виростає на рідній землі. В іншому підсонні вона або дичавіє, або стає нежиттєздатною.
Мусимо визнати, що пересічні українці в ряді регіонів, зокрема Сході і Півдні, теж є невід'ємною складовою химери, як то не прикро. Для народження культури вистачить одного народу, для того, щоб позбавити її власного життя — необхідно мінімум двоє. Але українці наразі існують і поза химерою у природному довкіллі — українського міста і села. І хоча російськомовний українець, мешканець промислового міста, деструктивно впливає на свого родича у селі, допоки животіє те село, все ж маємо невичерпне джерело української культури, ментальності, національної ідентичності. Тільки у разі остаточного винищення села і української еліти в містах і світової української еліти в діаспорі можна буде поставити крапку. А доти історія народу триває…
Таким чином очевидно, що розбудова так званої української політичної нації на підмурках російської мови і культури, є повністю безперспективною справою. Саме тоді отримало б вагомий сенс питання про те, які маємо історичні, мовні та культурні підстави для самостійного існування власної держави. Відтак можна було б трактувати цю державу як нонсенс, як культурно занедбаний, штучно відірваний шматок Росії і ставити питання про негайне повернення до рідних пенатів. У такий спосіб поняття Україна повністю втрачало б усяке етнічне і культурологічне значення. Дійсність насправді мала б відповідати сентенції, що українці — це ті ж самі росіяни, тільки трішечки гірші, бо здатні продукувати, поширювати, споживати тільки російську
Інша річ, коли ми говоримо про українську політичну націю зі стрижнем української мови, культури, історії. Ця ідея підтримується частиною сучасної української еліти, як в Україні, так і на зарубіжжі. Але це скоріше ідея для майбутнього, а не сьогодення, бо українцям треба стати цим стрижнем, перебравши під свій контроль різні інститути держави — інформаційний простір, освіту, державні структури, церкву та ін.
Українському народові не дарована Богом така держава, яка б витворила з нього
Була здеформована свідомість українського народу. Стерта його історична пам'ять. Розмилися контури, розплямувався ареал. Народ ніби пішов у небуття, асимілювався. Але ні, то не народу не стало, то не стало його зримого, чуттєвого образу, а залишилось незнищеним його позачуттєве, невидиме єство. Лише цим можна пояснити ту велику таємницю, що розшматований амбітними сусідами, не розчинився наш народ у російському, польському, румунському, угорському, словацькому етносах. Не поступився сугестії (навіювання, вплив на волю інших), що українська мова не лише зіпсованою польською чи діалектом великої російської. Відтворював власну. Не дав розрубати мечем Збруча Україну на два псевдонароди. Прагнув єдиного.
Єство українства причаїлося у катакомбах народної підсвідомості, під брилами руїни українського собору. Але воно весь час жило як загальноетнічне, як архетипи, як передвідчуття єдності долі і культури, пробуджувало історичну пам'ять і свідомість, карбувалося у мові і ментальних структурах повсякденності українського народу. Воно то майже непомітне, то нуртує аж через край за своїми власними, маловідомими законами.
Карл Юнг, аналізуючи еволюційні катаклізми німецької нації, писав: «Архетипи, як русла річок, що іноді пересихають, але навіть у цьому стані можуть бути виявленими
Безперечно, маємо певні аналогії з українською духовною історією. У фундаменті розвою як німецької, так і української нації лежить суперечність між свідомим і підсвідомим, раціональним та ірраціональним,
На духовну культуру покладаються функції гармонізації зовнішнього і внутрішнього, архетипів і цивілізації. Ось у цій площині й розгортаються майже всі драми і трагедії життя народу. З одного боку, культура є нічим іншим як процесом постійного перекодовування ірраціональних імпульсів колективного підсвідомого у раціональні формули, процес «випаровування» енергії підсвідомих ваблень у вартості культури, процесом перетворення ірраціонального синкретичного етносу в націю як культурну спільноту, як сукупність окремих особистостей. З іншого, саме культура є продуктивною силою відтворення цивілізації, і за її рецептами мають створюватися і функціонувати нормативні структури соціуму. Асимілятивна ефективність культури щодо вируючих архетипів підсвідомого, адекватність культури щодо породжених нею
Водночас маємо й численні варіанти патології. Недорозвинена культура не може бути гарантом надійного цензурування підсвідомого. У цьому випадку суспільне буття етносу отримує ірраціональний, непрогнозований характер. Розвинена, але чужорідна культура, сформована на підмурках архетипів інших етносів, незалежно від того, нав'язана вона народові силоміць чи зовні добровільно запозичена, обов'язково стає репресивною культурою. Така культура замість регулювання етнічного підсвідомого замуровує його у своєму підземеллі, тим самим породжуючи ментальний дискомфорт: масове відчуття тривоги і небезпеки, апатії і агресії. Рано чи пізно підсвідоме виривається назовні, супроводжуючись каламутними потоками емоційної ненависті. Кров ллється найчастіше через фантоми, вартість яких раціональною культурою принципово не вимірюється: конфесійну належність, символіку тощо.
Іншим варіантом є невідповідність культури і цивілізації. Ця диспозиція досягає свого апогею у поневолених народів, соціальні процеси котрих регулюються нормативними системами метрополії. Але способи вирішення цього конфлікту в історії бувають досить різноманітними. Загалом можемо зазначити, що міра адекватності структур колективного підсвідомого, культури і цивілізації обираються критерієм гармонійності між різноманітними потребами та інтересами, правами та свободами народу і всім суспільним механізмом їх забезпечення.
Німецька історія дає нам класичний приклад усвідомлення конфліктної невідповідності архетипів германського етносу, з одного боку, і офіційної культури
До гармонії між архетипами, культурою і цивілізацією німецька ідея на той час не привела. Про гармонію може свідчити лише той стан народу, коли підсвідомого ніби і не існує. Є тільки висока культура, демократична цивілізація і врівноважений пульс психічного життя нації. Так буває, коли етнос органічно розвивається на ґрунті власної культури, коли від початку відтворює культуру в збалансованій єдності з ірраціональним колективним підсвідомим, коли розвиток культури також органічно супроводжується розбудовою нормативних
Українські пошуки свого місця в історичному процесі також торуються крізь колізії сфер архетипів, культури і цивілізації. Від Руїни маємо в Україні той жахливий стан постійної невідповідності етнічного підсвідомого і панівних у суспільстві
Можемо скільки завгодно трактувати наших ребсльянтів як героїв. Але якщо йдеться про українську ідею, то повинні зважати на думку європейського співтовариства, без підтримки якого втілення в дійсність цієї ідеї не уявляється можливим. А в європейській опінії український народ отримав сталий імідж
Певний раціональний сенс у такому ставленні існує. Але він полягає не в констатації
Не викликає заперечення, що українська ідея від початку і до сьогодення постає і розгортається значною мірою як ідея української культури. Можна скаржитись на те, що Росія і Польща унеможливлювали розвиток української культури. Але то суб'єктивні українські клопоти. Об'єктивний діагноз говорить, що допоки у тому конфлікті архетипів з цивілізацією не постане культура як притомність саме української нації, майбутнє цієї нації залишається невизначеним.
Надзвичайно важливим є становлення культури, адекватної структурам підсвідомого, здатної безконфліктно виконувати регулювальні функції. Там, де у західних слов'ян бачимо розгорнутість у часі розвитку
Україна отримала політичну незалежність, ще не вийшовши з культурницької стадії національного розвитку. Як то не парадоксально, але найбільше її досягнення за роки незалежності — то громадянський мир у державі. Тим самим світове співтовариство одержало перше підтвердження здатності української культури обмежувати ірраціональні імпульси колективного підсвідомого. На часі завдання розбудови національної цивілізації, бо поки що існуюча держава не є повністю українською за змістом, не є відповідною українському менталітету і архетипу. Але у цій царині поспішати треба вельми обережно. Розвиток культури повинен випереджати цивілізаційні реформи. Гармонія можлива лише там, де культура визначає цивілізацію. І тут здобутки української діаспори відіграють добру послугу для всього народу.
Підкреслимо, що сучасна цивілізація розвивається надзвичайно високими темпами, коли інформаційний та технологічний прогрес весь час пришвидчується. Вивільнена українська культура за останні роки зробила колосальний спурт. Надбанням широкого загалу стали досягнення практично всього світового українства, повертаються в лоно рідної культури видатні імена — від Ю.Дрогобича, Ф.Прокоповича, Д.Туптала та ін. аж до таких велетнів як В.Вернадський, С.Корольов, О.Архипенко, цілої плеяди письменників, митців, які жили і творили на зарубіжжі. В цих умовах розвиток культури може випередити розвиток політичних структур. Особливо це помітно в сучасних елітарних колах та серед молоді. Цю частину суспільства не задовольняє роль української нації — ні в державі, ні на міжнародному рівні.
Доконечність підстав української суверенності може бути доведена лише через формування політичних, економічних, соціальних інститутів, суголосних національній душі, національному характеру, національній культурі. Народові можна нав'язати політичні структури, можна нав'язати духовну культуру, але таке суспільство приречене на соціальні хвороби, конфронтацію, суспільні вибухи, бо не можна змінити підсвідому душу народу. В свою чергу шлях до соціального спокою і суспільної гармонії пролягає через культуру. Тільки культура може вгамувати архетипи підсвідомого і витворити адекватну їм цивілізацію. Саме тому українська ідея є передусім ідеєю випереджального розвитку української культури.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Костомаров М.І. «Закон Божий» (Книга Буття українського народу). — К., 1991.
2. Гумилев Л. Этносфера: История людей й история природи. — Москва, 1993.
3. Юнг Карл Густав. Душа й миф. Шесть архетипов. — К.,1996.
4. Mickewicz Adam. Ksiegi narodu
Ігор Пасько, Кандидат філософських наук, професор, завідувач Донецької філії Центру гуманітарної освіти НАН України
1 | 10.08.06 | Гость Матеріал гідний оцінки не 10, а навіть всі 100 Дуже цікавий і справді експертний матеріал! 2 | 11.08.06 | Гость Українська ідея Чим відрізняються нації між собою? В першу чергу — культурою. Що сказав автор? Те ж саме. Самобутність нації — це самобутність культури аж від історичних витоків. Українська культура самодостатня і глибока, досить чітко межує з іншими. Але цього недостаньо для національної ідеї.Національна ідея — це скоріше самодостатність і незалежність держави в усіх сферах життя світового співтовариства. 3 | 12.08.06 | Гость «Головним інтеґруючим чинником вважається демократична держава з правами, свободами і обов'язками, що вона надає своїм підданим» 4 | 12.08.06 | Гость дурня... еще один жрец , колдующий над малоаппетитным националистическим варевом собственных комплексов, фобий, обравзованщины… вечно вчерашние, чердак истории… потому и топчутся между советским патернализмом и либерализмом , поскольку развивать себя и свою культуру хотят за счет чужой им цивилизации и на ее уровне… доиграются 5 | 12.08.06 | Гость До російських підданих і тих, хто мріє такими стати Ви панове, не перейматесь дуже через цю статтю, бо вона написана не до вас. 6 | 13.08.06 | Гость Правда Правда повинна бути, панове, перш за все — коли ви претендуєте на науковий пошук. А правдою є те, що РУСЬ Київська є єдиною колискою і метрополією руської (тобто, теперішньої російскої, практично) мови — перш за все, Почитайте документи, берестяні грамоти, написи на печатках та монетах РУСІ Київської. 7 | 13.08.06 | Гость Шановні мої! 8 | 14.08.06 | Гость Коли нас лають москвофіли - значить ми робимо добре для своєї культури, коли нас хвалять - спитай себе - де ти не те і не так зробив. Багато цей матеріал лають (саме москвофіли) - отже добра стаття! 9 | 15.08.06 | Гость ідея в контексті Дуже цікавий підхід: всі, хто нас лають — москвофіли. А оскільки нас лають москвофіли, то ми на вірному шляху. Якщо нас похвалять — значить, ми десь схибили. Отже, «верным путем идете, товарищи!». Десь я таке вже чув — років зо 30 тому… 10 | 16.08.06 | Гость TEPER MY SAMI WYNOWANI Pryklad: Pocajiwska Lavra. 11 | 17.08.06 | Гость Високе та далеке."Ранок" Гарна стаття на «сон грядущий», слова про те, що поспішати не треба : Назад | |
Бібліотека08.08.06 Альтернатива політичної системи в Україні. Ідея Софократії 27.07.06 ІСТОРІЯ. т. 12 ДОНЕЦЬКИЙ ВІСНИК НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА ім. ШЕВЧЕНКА 19.07.06 Рефлексивно-инновационная стратегия индивидуального консультирования управленцев 19.07.06 Психология творчества и рефлексии в современных социальных практиках 19.07.06 Методы оптимизации творческого мышления 19.07.06 КЛЮЧИ ПЕДАГОГИКИ СОТВОРЧЕСТВА 19.07.06 Рефлексивно – акмеологические подходы к образованию психолога 17.07.06 Події і люди Бахмутчини 17.07.06 ДОНЕЦЬКИЙ ВІСНИК НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА ім. ШЕВЧЕНКА 11.07.06 ПИСАТЕЛЬ ЕВГЕН (ЕВГЕНИЙ) ПЛУЖНИК. ДУША, НАПОЛНЕННАЯ БОЛЬЮ |
|
Розробка і підтримка – Центр інтелектуальних ресурсів і технологій. Редакція порталу "Всеукраїнська експертна мережа" може не поділяти думку автора публікації. Відповідальність за достовірність та аутентичність фактів, наведених в публікації, несе її автор Україна, Київ, 01001, вул. Костьольна 4, оф. 8 |
|