www.experts.in.ua

Русский  |  Українська

Регистрация  |  Логин:


Пароль:


запомнить



Портрет регіону

Опис проекту: мета, задачі, механізм реалізації


Боротьба з туберкульозом в Україні

По запиту Національної ради із захисту прав та безпеки


Аналіз Проблемної карти України

Результати першого етапу проекту

Головна

Події

Дайджест ЗМІ

Аналітика

Проекти

Опитування

Регіони

Форум

Експерти

Прогноз експерта

Бібліотека

Партнери

Про портал

Офф-лайн

Фотоархів

Контакти

Відгуки

Посилання

...

Рубрики

Економіка

Політика

Освіта

Охорона здоров'я

Федір Левченко

Доступ закрыт ...

Отзывы


Зоя Борисенко

- Те, що ми робимо сьогодні є безпрецедентним

Доступ открыт ...


Андрій Єрмолаєв

Україна вийде з СНД?

Доступ открыт ...

Головна  /  Аналітика

Методика оцінки компетентності персоналу систем менеджменту на основі міжнародних вимог

Економіка   20.04.06  |  Олена Абрамова

Анотація

 

Реалізація стратегічних євроінтеграційнних цілей в Україні вимагає сьогодні підготовки ключових фахівців підприємств на високому рівні, порівнянним із прийнятим у країнах Європи і відповідним міжнародним вимогам.

 

У сфері сертифікації персоналу систем менеджменту світовим лідером є Європейська організація якості (EOQ). EOQ здійснює свою діяльність через Національні представництва в 31 країні Європи, веде систему реєстрації персоналу за дорученням Європейської Комісії, формує сучасну гармонізовану міжнародно-визнану модель компетентності за 33 кваліфікаціями і забезпечує порівнянний рівень підготовки і сертифікації персоналу у всіх країнах-членах EOQ. В EOQ зареєстровано 45000 професіоналів з різних країн світу.

 

В Україні Орган сертифікації персоналу Української асоціації якості (ОСП УАЯ) є уповноваженим органом сертифікації персоналу національного представника EOQ. ОСП УАЯ співпрацює з рядом навчальних організацій України і Росії і до кінця 2005 року сертифікував в EOQ більше 500 фахівців.

 

Основним завданням ОСП УАЯ є забезпечення задоволення потреби бізнес - середовища у визнаному компетентному персоналі, який відповідає вимогам ділового світу в межах Європейського Союзу та за його межами, і в тому числі сприяти розвитку навчальних програм підготовки персоналу менеджменту якості, екології, безпеки й інших систем менеджменту.

Статя містить інформацію про розроблену і прийняту в ОСП УАЯ методику оцінювання компетентності, яка відповідає вимогам Гармонізованої Схеми реєстрації персоналу EOQ, а так само рекомендації для навчальних організацій.

 

1.         ВСТУП

 

Реалізація стратегічних євроінтеграційних цілей в Україні вимагає сьогодні підготовки ключових фахівців підприємств і організацій, порівнянної з рівнем прийнятим у країнах Європи і такою, що відповідає міжнародним вимогам.

 

У сфері сертифікації персоналу систем менеджменту світовим лідером є Європейська організація якості (EOQ). EOQ здійснює свою діяльність через Національні представництва в 31 країні Європи, веде систему реєстрації персоналу за дорученням Європейської Комісії, формує сучасну гармонізовану міжнародно-визнану модель компетентності зо 33 кваліфікаціями і забезпечує порівнянний рівень підготовки і сертифікації персоналу у всіх країнах-членах EOQ. EOQ зареєструвала 45 000 професіоналів із країн Європи і світу.

 

Уповноваженим органом сертифікації персоналу національного представника EOQ в Україні протягом майже 5 років є Орган сертифікації персоналу Української асоціації якості (ОСП УАЯ). За цей час накопичено значний досвід. ОСП УАЯ співпрацює з рядом навчальних організацій України і Росії і до кінця 2005 року ОСП УАЯ сертифікував у EOQ більше 500 фахівців, менеджерів, аудиторів систем менеджменту якості, екології і безпеки.

 

Висока компетентність персоналу, яка відповідає вимогам EOQ, є гарантією швидкого розвитку економіки і досягнення Україною європейського рівня розвитку.

 

З метою забезпечення єдиного рівня знань і професіоналізму фахівців України в межах міжнародних вимог EOQ була розроблена методика оцінки компетентності персоналу (МОКП). Ця методика стала основою для застосування в ОСП УАЯ уніфікованих підходів і впровадження єдиних стандартизованих технологій для оцінювання компетентності персоналу систем менеджменту всіх встановлених у Схемі EOQ кваліфікацій [1].

 

2.         ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МОКП

 

Визначення ступеню відповідності встановленим вимогам до компетентності здійснюється в кілька етапів: 1- експертиза особистої справи й оцінювання відповідності базовоі освіти, загального стажу роботи і практичного досвіду в даній області; 2- перевірка наявності спеціалізованої підготовки і відповідності її встановленим вимогам; 3- кваліфікаційний іспит.

 

 МОКП забезпечує необхідний рівень вірогідності оцінок якості підготовки і компетентності персоналу в цілому. МОКП базується на сполученні міжнародних і національних підходів до оцінювання знань і навичок.

 

Вимоги EOQ до ключових компетенцій персоналу диференціюються в залежності від рівня кваліфікації і специфіки різних систем менеджменту. Ієрархія цілей і композиція методів оцінювання компетентності також відповідає ієрархії рівнів кваліфікацій EOQ. Усі кваліфікації EOQ умовно можуть бути розділені на три основних рівні в порядку їхнього зростання: 1) фахівець чи експерт, 2) менеджер, 3) аудитор чи консультант.

 

Організація і проведення кваліфікаційних іспитів здійснюється за єдиними правилами і з дотриманням загальних принципів і цінностей:

  • гарантування об'єктивності, неупередженості, вірогідності і конфіденційності процесу сертифікації;
  • виключення конфлікту інтересів і впливу на результати оцінювання компетентності з боку безпосередньо зацікавлених осіб;
  • забезпечення відсутності дискримінації будь-якого характеру;
  • розвиток і удосконалювання засобів і методик процесу сертифікації персоналу;
  • забезпечення ясного розуміння критеріїв сертифікації усіма кандидатами.

Правила проведення кваліфікаційного іспиту охоплюють вимоги до планування й організації іспитів, процедури спілкування під час іспитів, процесу оцінювання.

 

Для проведення кваліфікаційних іспитів створюється і затверджується екзаменаційно - атестаційна комісія (ЕАК). Членами ЭАК можуть бути тільки спеціально підготовлені, атестовані і внесені до реєстру ОСП УАЯ екзаменатори. Перед кожним іспитом ЭАК веде підготовку екзаменаційних матеріалів, оновлює і перевіряє питання для письмової та усної частин іспиту. Питання і тести узгоджуються всіма членами ЭАК і затверджуються директором ОСП УАЯ.

 

3.         КВАЛІФІКАЦІЙНІ ІСПИТИ

 

Кваліфікаційний іспит складається з письмової та усної частин. Відсоткове співвідношення між письмовою й усною частинами розподіляється в залежності від кваліфікаційного рівня і складає відповідно: для фахівця і менеджера 60/40, а для аудитора 40/60.

 

Комбінація форм і методів оцінювання залежить від рівня кваліфікації і цілей оцінювання.

 

Нижче приведені кілька прикладів загального розподілу балів між письмовою й усною частинами екзаменаційного процесу із зазначенням прохідного бала.

 

Таблиця. Приклади розподілу балів у різних формах кваліфікаційних іспитів.

 

Максимальна кількість балів

Прохідний бал

Кваліф.

рівень

Назва кваліфікації

Загальне Письм. іспит Усний іспит Загальна Письм. част Усна част.

1

Спеціаліст з управління якістю 260(100 %) 160(60 %) 100(40 %) 156 96 60

2

Менеджер систем якості 250(100 %) 150(60 %) 100(40 %) 150 90 60

3

Аудитор якості 160(100 %) 60(40 %) 100(60 %) 95 36 60

                                        

 

Прохідний бал складає 60 % від максимально можливого, як у письмової, так і в усній частині кваліфікаційного іспиту. Для всіх кваліфікацій обов'язковим є досягнення прохідного бала окремо по письмовій і усній частині.

 

Усний іспит проводиться у формі співбесіди по унікальній вибірці питань для кожного конкретного претендента на одержання сертифіката компетентності. Питання проектуються на екран з бігом обмеженого часу. Час підготовки для відповіді зведено до мінімуму для перевірки реактивності мислення.

 

Письмовий іспит проводиться із застосуванням типових запитальників і тестів, що містять завдання декількох рівнів складності і форм.

 

4.         ТИПОВІ ФОРМИ ЕКЗАМЕНАЦІЙНИХ ПИТАНЬ

 

До типових форм екзаменаційних питань і завдань можна віднести:

 

Рівень складності 1:  ·           прості тестові питання;

 

Рівень складності 2:  ·           логічні тестові питання;

                                                           ·           відкриті прості питання;

                                                           ·           відкриті статистичні завдання;

 

Рівень складності 3:  ·           ситуаційні тестові питання;

                                                           ·           статистичні задачі-тести;

                                                           ·           відкриті ситуаційні питання.

 

Комбінація рівнів складності і форм питань залежить від рівня кваліфікації.

 

Для спеціалістів і експертів запитальники складаються тільки з тестових простих, логічних і ситуаційних питань. Причому ситуаційні тестові питання для фахівців і експертів за обсягом не перевищують 20% від загальної кількості питань.

 

Для менеджерів екзаменаційні запитальники складаються з включенням додатково простих відкритих питань і статистичних задач - тестів, а також більшої кількості ситуаційних тестових питань, ніж для фахівців.

 

Для аудиторів прості відкриті питання і статистичні задачі замінюються ситуаційними відкритими питаннями. Рівні складності питань відбиваються на їх вагових коефіцієнтах при встановленні кількості балів, які можливо одержати при правильній відповіді.

 

Порядок розробки екзаменаційних питань:

  • дозволяє перевірити знання національних і міжнародних стандартів, які застосовуються в системах менеджменту, відповідно до області сертифікації;
  • дає можливість оцінити рівень розуміння стандартів, здатність інтерпретувати й адаптувати вимоги стандартів до конкретних умов організації, навички аналізувати обставини чи тексти регламентуючих документів, здатність логічно мислити;
  • забезпечує перевірку знань і навичок володіння методів, що застосовуються в Україні та інших країнах світу;
  • допомагає виявити знання принципів менеджменту й інструментів управління якістю, екологією і безпекою, що застосовуються у сучасній практиці і є найбільш розповсюдженими у світі.

5.         КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ КОМПЕТЕНТНОСТІ

 

Об'єктивна оцінка компетентності фахівця як з точки зору знання предмета, так і ділових якостей є складною задачею.

 

На практиці часто використовується суб'єктивний підхід, в основі якого знаходиться оцінювання за індивідуальними критеріями, що часто є підставою для поширення так званих "подвійних стандартів".

 

Практикується також оцінювання за статистичними критеріями, що істотно залежить від випадкового складу груп, що екзаменуються.

Обидва ці підходи не рекомендуються в ОСП УАЯ.

 

Розроблена методика підвищує роль об'єктивних критеріїв і знижує можливість суб'єктивного підходу. МОКП допомагає екзаменатору досягти необхідної впевненості в правильності й об'єктивності оцінювання відповідей на іспиті.

 

Оцінювання відповідей в межах іспитів відбувається винятково на підставі об'єктивних критеріїв, детально розробленої оцінної схеми і затвердженої шкали оцінок. МОКП дозволяє одержати правильне уявлення, що таке дуже гарна, гарна і т.д. відповідь, чи де знаходиться межа, що допускає визнання іспиту зданим.

 

З метою забезпечення об'єктивності, повноти і всебічності оцінювання розроблена чітка структура критеріїв оцінювання, яка має деревоподібну конфігурацію, що відповідає структурі вимог до компетентності персоналу. Окремим складовим компонентам вимог до знань і навичок поставлено у відповідність набір критеріїв оцінки.

 

Процес розробки дерева критеріїв складає кілька етапів від неформалізованого формулювання вимог до конкретного переліку порівнянних критеріїв оцінювання. Кожному критерію поставлений свій ваговий коефіцієнт, що відбиває відносну значимість даного критерію в комплексі критеріїв. Відповідно до вагових коефіцієнтів установлюється частка даного критерію, що визначає кількість балів, які може бути отримано, як на письмовому, так і на усному іспиті. Після оцінювання за окремими критеріями підраховується загальна оцінка із застосуванням методу експертних оцінок.

 

Оцінюванню піддаються не тільки правильність відповідей, рівень усвідомлення понять, креативність мислення, аналітичні здібності, але й уміння робити доповіді, презентації, вербальне і невербальне поводження під час виступів, почуття часу, зовнішній вигляд.

 

Чим складніше кількісна оцінка за тим чи іншим критерієм, тим більший ефект дає застосування методу експертних оцінок.

 

Підвищення об'єктивності, вірогідності і повноти оцінки досягається збільшенням кількості екзаменаторів. Екзаменаційно - атестаційна комісія (ЕАК) складається з двох чоловік чи більше членів. Саме по собі це збільшення не усуває суб'єктивізму кожної окремої оцінки, але, при виконанні заходів для забезпечення погодженості роботи комісії, дозволяє найбільше повно задіяти професіоналізм і досвід екзаменаторів там, де по тим чи іншим причинам не можливе застосування вимірюваних чи таких, що обчислюються, оцінок.

 

Заходи для забезпечення погодженості й об'єктивності оцінок включають:

  • розробку загальних принципів і цінностей, а також комплексу заходів для забезпечення їх дотримання;
  • розробку кваліфікаційних вимог до екзаменаторів,
  • проведення атестації екзаменаторів,
  • встановлення чіткого порядку підготовки до іспиту, включаючи розробку, відновлення і затвердження екзаменаційних запитальників на основі прийнятих типових форм, затвердження правильних відповідей;
  • установа суворого порядку проведення іспиту і документування основних вимог до проведення іспиту,
  • розробка єдиних критеріїв оцінювання компетентності;
  • систематичну підготовку і перепідготовку екзаменаторів,
  • дотримання принципу 2-х пар очей при призначенні ЕАК і методу експертних оцінок в екзаменаційному процесі;
  • взаємні оцінки членів екзаменаційної комісії,
  • моніторинг роботи екзаменаційної комісії з боку ОСП УАЯ,
  • анкетування претендентів, у процесі якого вони оцінюють дії екзаменаторів;
  • проведення аналізу результатів кожного іспиту з узагальненням даних моніторингу й анкетування, а також виявлення найбільш важких і легких питань.

Високий професіоналізм співробітників ОСП УАЯ, чітка регламентація діяльності і постійне удосконалювання сертифікаційних процесів дозволяють гарантувати відповідність компетентності фахівців, що витримали кваліфікаційні іспити, найвищим міжнародним вимогам.

 

 Успішне впровадження МОКП забезпечує транс - національне визнання рівня підготовки сертифікованих фахівців нашої країни серед професіоналів різних країн.

 

6.         РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ НАВЧАЛЬНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ

 

Для навчальних організацій впровадження незалежної, заснованої на вимогах EOQ, методики оцінювання знань і компетентності для випускників менеджмент - спеціальностей може стати інструментом підвищення іміджу навчальної організації, привабливості для закордонних слухачів і абітурієнтів, роботодавців країн Європи й усього світу.

 

Сертифікат міжнародного зразка з печаткою "Затверджено Європейською Комісією" може підсилити довіру до дипломів державного зразка.

 

Для досягнення цієї мети необхідно удосконалювати зміст освіти і підготовки шляхом розробки навчальних програм і курсів відповідно до вимог EOQ, більш широкого впровадження в навчальні процеси ситуаційного аналізу для кожного розділу стандартів, що вивчаються, на підставі прикладів з діючої практики наших і закордонних організацій.

 

Навчальні програми повинні пройти процедуру оцінювання відповідності вимогам EOQ. У рамках цієї процедури здійснюється аналіз не тільки навчальних програм, але й опорних конспектів. Після завершення всіх ключових тем необхідно включати в конспекти розділи для самоконтролю, що містять усі типові форми питань. Після завершення вивчення окремих тем і проходження повного курсу підготовки рекомендується проводити проміжні перевірки знань за методологією наближеної до описаного МОКП із застосуванням ситуаційних тестових і відкритих питань. Це дозволить підвищити ефективність занять і оцінювання реальних знань слухачів навчальних організацій, постійно удосконалювати курс підготовки на основі чіткого зворотного зв'язку.

 

В ОСП УАЯ допускаються до сертифікації всі бажаючі з будь-якої навчальної організації, що пройшли підготовку за затвердженою і погодженою з ОСП УАЯ програмою відповідно до кваліфікаційних вимог EOQ.

 

ОСП УАЯ бажає всім навчальним організаціям успіхів у підготовці фахівців, яка дозволить пройти будь-який міжнародний іспит, що їм готує євроінтеграція.

 

ЛІТЕРАТУРА

1.         Абрамова Е.В. УАЯ-проводник до європейського визнання, Науково-практичний журнал "Мир якості України", № 1 05 / 2004.

           

 

Олена Абрамова,

Директор Органу сертифікації персоналу

Української асоціації якості


Назад  | 

Бібліотека

26.04.06

СОЛЯНІ ПРОМИСЛИ ДОНЕЧЧИНИ В XVII - XVIII ст.

26.04.06

В.О.Соболь. Біобібліографічний покажчик

26.04.06

ТВОРЧІСТЬ ВОЛОДИМИРА СОСЮРИ У КОНТЕКСТІ ЛІТЕРАТУРИ ДОНБАСУ

26.04.06

СХІД УКРАЇНИ В ІНТЕҐРАТИВНИХ ПРОЦЕСАХ СУЧАСНОГО ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ

26.04.06

ПРОЕКТУВАННЯ ЗБАГАЧУВАЛЬНИХ ФАБРИК

21.04.06

ПОЕТИКА ВАСИЛЯ ГОЛОБОРОДЬКА

21.04.06

КУЛЬТУРНІ ЗВ'ЯЗКИ ДОНЕЧЧИНИ З УКРАЇНСЬКИМ ЗАРУБІЖЖЯМ

21.04.06

ПОДГОТОВКА И ЕВРОПЕЙСКАЯ СЕРТИФИКАЦИЯ ПЕРСОНАЛА ПО КАЧЕСТВУ- СРЕДСТВО СОДЕЙСТВИЯ РАЗВИТИЮ МЕЖНАЦИОНАЛЬНЫХ ДВИЖЕНИЙ ЗА КАЧЕСТВО

21.04.06

Методи прийняття управлінських рішень в кадровій політиці підприємства

21.04.06

ФІЛОСОФІЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В КЛАСИЧНИХ ТЕОРІЯХ І НЕКЛАСИЧНИХ ІНТЕРПРЕТАЦІЯХ

...


Розробка і підтримка – Центр інтелектуальних ресурсів і технологій.
Всі права захищені. Використання матеріалів порталу дозволяється за умови посилання (для Інтернет-видань – гіперпосилання) на www.experts.in.ua

Редакція порталу "Всеукраїнська експертна мережа" може не поділяти думку автора публікації. Відповідальність за достовірність фактів, наведених в публікації, несе її автор

Україна, Київ, 01001, вул. Костьольна 4, оф. 8
Тел: +38 (044) 494-24-61, Факс: +38 (044) 494-24-62
E-mail: