На главную страницу
 
 Главная 
 Экспертная сеть 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу






База знаний / Аналитика / Образование

Економічне виховання у теорії та практиці дошкільної освіти

Версия для печати Версия для печати

На сучасному етапі процес економічної соціалізації дошкільників характеризується відсутністю єдиного погляду на її необхідність. Про це свідчать постійні дискусії, що розгораються серед педагогів, психологів, практиків та теоретиків дошкільної галузі освіти, щодо необхідності та можливості економічного виховання дітей.

Але у сучасному українському суспільстві з переходом до ринкової економіки виникає протиріччя між обсягом економічної інформації та можливістю людей її отримувати, осмислювати та використовувати за власним розсудом. Прірва, що виникає між бажанням людини бути забезпеченим та її економічним досвідом, починає виникати ще з дошкільного віку. Отже, відомо, що саме у дошкільному дитинстві формуються основні індивідуально-психологічні властивості дитини, закладається фундамент для подальшого формування соціально-моральних якостей особистості.

Не секрет, що сучасного дошкільника вже з перших років його життя оточує економічна сфера, наповнена складними економічними поняттями та процесами. Реклама по телебаченню, розмови політиків, купівля, продаж, розподіл сімейного бюджету — ось далеко не повний перелік того, з чим доводиться зустрічатися дошкільнику щодня. Сучасне життя дуже непередбачуване, але й цікаве своєю швидкозмінністю. Можливе, саме тому складні економічне процеси так приваблюють малюків та свої перші елементарні знання вони здобувають самостійно: з бесід з однолітками, перегляду телевізора, зі спостереження за батьками.

Поява принципово нових технологій, виникнення неіснуючих раніше професій, необхідність кілька разів у житті змінювати спеціальність — все ще сприяє зміни змісту освітніх умов й засобів економічного виховання вже на етапі дошкільного дитинства.

Але погляди на економічного виховання у дошкільному віці не завжди були такими як на сучасному етапі. Отже, ми ставили за мету у даній статті розглянути зміни у поглядах на економічне виховання дошкільників.

У науково-педагогічній літературі економічне виховання розглядається багатоаспектно. Такі дослідники як П.Р.Атутов, С.Я.Батишев, Ю.К.Васільєв, Н.Б.Кулакова розглядають економічне виховання як одну зі складових трудового виховання. У цьому випадку економічна освіта й виховання виявляються у підготовці вихованців до життя й праці й стають однією з необхідних умов їх громадської, трудової й моральної зрілості [1, 2, 3, 4].

М.Л.Малишев, В.К.Розов і Б.П.Шемякін вбачають в економічній освіти й вихованні синтез трудового, морального, ідейно-політичного виховання, що може вважатися самостійним напрямком, та має свої специфічні цілі, завдання, зміст і перебуває в діалектичному взаємозв’язку з іншими сторонами виховання [5, 6].

Низка таких учених, як А.Ф.Аменд, І.А.Баріло, М.Н.Єрмоленко, І.Б.Іткін, Н.Я.Клепач, Н.Б.Кулакова, І.А.Мельничук, Л.Н.Пономарьов, І.А.Сасова, А.Т.Шпак [7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16] розглядають економічну освіту та виховання як самостійний напрямок. Деякі автори, Л.Горкіна, О.Комишанченко, А.Кітов, В.Кондратьєв, Т.Любимова, І.Прокопенко, О.Шпак, при визначенні економічного виховання зауважують, що його основою є формування економічного мислення, свідомості, поводження й інших соціально-психологічних якостей особистості, які необхідні їй у виробничо-економічній діяльності й повсякденному житті [17, 18, 19, 20, 21, 22].

Більшість науковців вважають, що економічне виховання виражається насамперед в осмисленому, усвідомленому, відповідальному відношенні до праці людей [23], навколишнього середовища, результатам праці й природному середовищу, до матеріальних цінностей, до продуктів, засобам праці, предметам споживання, грошам [18,24], до власності, природним ресурсам, часу [25].

Гносеологічний аспект економічного виховання був розглянутий такими вченими-філософами як В.А.Дємічев, А.В.Дроздов, А.К.Улєдов [14], що досліджували проблеми економічної свідомості. Економічну форму суспільної свідомості розглядали також у своїх дисертаціях В.С.Дудік, І.Б. ткін, В.Д. Попов [26, 27, 14], що визначили сутність, місце та опорні категорії економічного виховання.

Проблемі формування у дітей економічних знань, умінь і навичок у процесі вивчення основ різних наук присвячені праці Н.А.Баріло, Ю.К.Васільєва, Г.Х.Гєбєкова, Н.Б.Кулакової, О.В.Лосєвої, С.А.Малініна [28, 29, 30, 31, 32, 33]. Вони приводять аналіз змісту основ наук, виділяють й розбивають на ранги економічні знання, визначають основні й допоміжні економічні поняття.

Значна кількість робіт, опублікованих А.Ф.Амендом [7, 8] розкривають теоретичні й практичні питання економічної освіти й виховання підростаючого покоління. Вони розраховані на вихователів та вчителів загальноосвітніх предметів і початкової школи, класних керівників, керівників шкіл, дошкільних закладів, студентів, і містять опис передового досвіду економічної підготовки дітей.

Отже, протягом багатьох років, проблема економічного виховання дошкільників розглядалася як частина трудового виховання. Так, дослідниками Р.С.Буре, В.Г.Нечаєвої [34, 35] вивчалася специфіка праці дошкільника; у роботах С.М.Котлярової, В.І.Логінової [36, 37] — роль знань у розгортанні трудового процесу; Н.Б.Кривошея, Я.З.Нєвєровіч і ін. [24, 38, 39] – моделювання ситуації як засіб посилення трудових дій; Д.С.Дзінтерс, Л.О.Порембська й ін. [40, 41] розглядали педагогічні умови організації трудової діяльності дітей; формування позитивного відношення до праці, працьовитості, трудової активності, розглядалися в роботах С.А.Козлова, А.Е.Образцової, О.Г.Тулєгєнової [42, 43, 44]; підготовці вихователів до здійснення економічного виховання дітей присвячені праці Грами Н.Г. [45, 46] .

Особливий інтерес для нас представляють дослідження Р.І.Жуковської, В.Г.Нечаєвої, Л.О.Порембської [47, 48, 41] які розглядали проблеми формування економічно значимих якостей особистості, зокрема: ощадливості стосовно природі, речам (книгам, іграшкам тощо). Однак, згадані вище дослідження, не носили характер системної економічної освіти дітей дошкільного віку.

Дослідження цієї проблеми в умовах суспільного виховання в дитячому садку провела Р.І.Жуковська [47]. Її праця була спрямована на вишукування способів, прийомів формування ощадливості, як однієї з найважливіших сторін виховання дитини, виховання колективіста. При цьому виховувалося в дітей вміння зберігати необхідні речі для себе й для інших, не стаючи при цьому рабом речей. Р.І.Жуковська вказувала, що формувати якість ощадливості в дітей потрібно тільки в єдності з родиною. У її дослідженні переконливо показано, що виховання дбайливого відношення до речей можливо лише в сполученні із трудовим вихованням, приученням до порядку, вихованням відповідальності за збереження речей, як результату праці.

Дослідження Н.Б.Кривошеї [24] було пов’язане з формуванням у дітей звички дбайливого відношення до предметів навчальної діяльності, що йшло у двох напрямках: збагачення дітей відповідними знаннями й формування досвіду поводження.

Можливості економічної освіти й виховання дітей дошкільного віку з урахуванням комплексного підходу були розглянуті А.Д.Шатової [49]. Вона зауважує, що більш доцільним є синтез морального, трудового та економічного аспектів навчання та виховання.

Ряд праць Д.С.Чесноускене [50], присвячено формуванню в старших дошкільників уявлень про ціну й вартість товарів, грошових знаках. Автор проаналізувала стан економічного виховання дошкільників, виявила особливості сприйняття грошових знаків, їхньої купівельної можливості. Нею була розроблена методика ознайомлення дітей із грошовими знаками, поняттями дорого – дешево, купівельними можливостями грошей залежно від їхньої кількості. І, хоча, дослідження були проведені російським вченим в 80-і роки, на наш погляд, ця робота становить великий інтерес і в наш час із обліком нової економічної політики України.

У зв’язку з переходом економіки країни до ринкових відносин змінилися й вимоги до економічної підготовки підростаючого покоління, з’явилися нові програми економічної підготовки дошкільників. Авторами ряду з них є Л.І.Дрозденко, Н.Смелянська, Л.Н.Книшова, І.В.Ліпсіц, Л.Л.Любімов, О.І.Меньшикова, О.С.Прутченков, Б.А.Райзберг, тощо [51, 52, 53, 54, 55]. В усіх зазначених програмах автори передусім зосереджують на відборі доступних для дошкільників знань з галузі економіки. Проте, на нашу думку, більш доцільним є не стільки засвоєння відірваних від реального життя сучасного дошкільника економічних знань, скільки забезпечення первинного економічного досвіду, формування якого починається, коли дитина виконує самостійні вольові дії, будує взаємодію з іншими суб’єктами соціальної дійсності та вже на цій основі освоює певні знання та вміння.

Взагалі, первинний економічний досвід визначається нами як специфічна форму відбиття економічної діяльності, що виявляється, з одного боку, галуззю прикладання отриманих раніше знань про економічні стосунки та сутність економічних понять, з іншого, – виступає як джерело формування цих знань.

Отже, сформований первинний економічний досвід вказує на компетентність дитини в економічній галузі життєдіяльності. Чим більш досвідченіша дитина, тим легше їй орієнтуватися у повсякденному житті, стикаючись з різноманітними елементарними економічними поняттями, приймаючи участь у ситуаціях, що склалися, та виконуючи різноманітні соціально-економічні ролі.

Зазначимо, що формування економічної компетентності дітей починається з формування елементарних уявлень з економічної сфери життя (розуміння необхідності парці, функції грошей тощо). Для взаємодії та спілкування також необхідно наявність лексичного запасу економічної спрямованості (поняття про економічні дії: придбати, обміняти; особистісні якості: щедрий, добрий; властивості, що характеризують товар: дорогий, сучасний). Але запас мінімальної економічної лексики може бути як в активному так і в пасивному мовленні дитини.

Безумовно, дошкільник повинен не лише знати поняття, але й розуміти їх лексичне значення, щоб бути в змозі самостійно використовувати ці знання в повсякденному житті. Отже, дитина повинна адекватно поводитися у різних ситуаціях, пов’язаних з економічними стосунками, змінювати свою діяльність у залежності від зміни умов та вимог, контролювати себе та узгоджувати свої дії з колективом.

Налагодженню контакту, у першу чергу, сприяє сформованість особистісних якостей (активність, відповідальність), по-друге, наявність вольових якостей (вміння брати до уваги іншу точку зору) та, по-третє, інтелектуальні здібності дитини.

Отже, на наш погляд, необхідно переосмислювати усю стратегію економічного виховання дітей, взявши за основу діяльнісний підхід. На перший план повинно вийти не збільшення словникового запасу економічної спрямованості, який у більшості випадків залишається в пасивному мовленні дітей, а формування первинного економічного досвіду у процесі власної діяльності дітей.

Формування первинного економічного досвіду може здійснюватися під час спеціально організованих занять та різноманітних дидактичних, ситуативних та рольових ігор. У подальшому дослідженні ми маємо намір розробити програму з економічного виховання старших дошкільників та серію ігор економічної спрямованості.

Підкреслимо, що формування та збагачення первинного економічного досвіду не лише забезпечить дошкільникам наявність елементарних економічних знань, готовність до варіативних дій, сформованість вольових якостей, але й стане підґрунтям для подальшого самостійного збагачення власного економічного досвіду.

Література:

  1. Атутов П.Р. Политехническое образование школьников: сближение общеобразовательной и профессиональной школы. — М.: Педагогика, 1986. — 176 с.
  2. Батышев С.Я. Трудовая подготовка школьников. Вопросы теории и методики. — М.: Педагогика, 1981. — 191 с.
  3. Васильев Ю.К. Экономическое образование и воспитание учащихся. — М.: Педагогика, 1983. — 96 с.
  4. Кулакова Н.Б. Экономическое воспитание учащихся 4-7 классов сельской школы в процессе их подготовки к сельскохозяйственному труду: автореферат. М. 1985- 17 с.
  5. Малышев М.Л., Петросян К.Ц., Соболева Е.Н. Экономическое мышление учащейся молодежи: Опыт и проблемы формирования: Учеб. пособ. — М.: Педагогика, 1989. — 103 с.
  6. Розов В.К., Шемякин Б.П., Шемякин П.А. Методика экономического воспитания школьников: Учеб. пособ. по спецкурсу для студентов пед. институтов. — М.: Просвещение, 1985. — 160 с.
  7. Аменд А.Ф. Теория и практика непрерывного эколого - экономическо­го образования. — Челябинск: Факел, 1996. — 152 с.
  8.  Аменд А.Ф., Сасова И.А. Экономическое воспитание школьников в процессе трудовой деятельности. — М.: Просвещение, 1988 — 192 с.
  9. Ермоленко М.Н. Экономическое воспитание сельских старшеклассни­ков в процессе подготовки их к труду в новых условиях хозяйствования: Автореферат дисс. канд. пед наук. — Казань. 1987. — 17 с.
  10. Иткин И.Б. Социологические аспекты теории и практики экономиче­ского воспитания : Авторефат дис. канд. филос. наук. — Свердловск, 1972. — 22 с.
  11. Клепач Н.Я., Попов В.А., Эпштейн Л.Е. Экономическое воспитание масс: организация и эффективность. — М.: Педагогика, 1979. — 146 с.
  12. Кулакова Н.Б. Экономическое воспитание учащихся 4-7 классов сельской школы в процессе их подготовки к сельскохозяйственному труду: автореферат. М. 1985- 17 с.
  13. Мельничук И.А. Экономическая подготовка младших школьников. Автореферат дисс. канд. пед. наук. — Минск, 1987. — 18 с.
  14. Пономарев Л.Н., Попов В.Д., Чичканов В.П. Экономическая культу­ра (Сущность, направления развития). — М.: Мысль, 1987. — 269 с.
  15. Сасова И.А. Теория и практика экономической подготовки школь­ников к труду в новых условиях хозяйствования: Автореферат докт. дисс. — М., 1989. — 27 с.
  16. Шпак А.Т. Организация экономического образования и воспитания учащихся. – К.: Рад. школа, 1987. – 128 с.
  17. Горкіна Л.П. Нариси з історії політичної економії в Україні. – К.: Наук. думка, 1994. – 246 с.
  18. Камышанченко Е.Н. Содержание экономического образования школьников: Автореф. дис…канд. пед. наук. – Харьков, 1994. – 24 с.
  19. Китов А.И. Экономическая психология. – М.: Экономика, 1987. – 303 с.
  20. Кондратьев В.Ю. Экономическая социология: поиск междисциплинарных оснований // СОЦИС. — 1993. – № 8. – С. 57— 62.
  21. Любимова Т.Г. Экономические интересы и механизм их реализации: Учеб. пособ. – Одесса: ОПУ, 1993. – 156 с.
  22. Прокопенко І.Ф. Людина у світі економіки та бізнесу: Експериментальний підручник для середньої загальноосвітніх шкіл – Х.: Основа, 1995. – 310 с.
  23. Шемякин Б.П. Экономическое воспитание старших дошкольников как педагогическая проблема: Автореф. дисс. канд. пед. наук. — М., 1978. — 19 с.
  24. Кривошея Н.Б. К проблеме первоначального воспитания старших дошкольников посредством ознакомления их с трудом взрослых // Тр. Междунар. конф. «Образование в современном обществе: проблемы, теория, практика». – Одесса. – 1996. – С. 128—130. Экономическое образование и воспитание учащихся: Пособ. для уч. // Под общ. ред. Н.И. Горлача. – К.: Рад .школа, 1989. — 295 с. Дудик В.С. Психологические особенности развития экономического мышления учащихся в условиях Н.Т.Р.: Автореферат дисс. канд. пед. наук. — К., 1990. — 17 с.
  25. Иткин И.Б. Социологические аспекты теории и практики экономиче­ского воспитания : Авторефат дис. канд. филос. наук. — Свердловск, 1972. — 22 с.
  26. Барило Н.А. Формирование у учащихся старших классов знаний и умений по экономике сельскохозяйственного производства: Автореферат. — К., 1985. — 18 с.
  27. Васильев Ю.К. Экономическое образование и воспитание учащихся. — М.: Педагогика, 1983. — 96 с.
  28. Гебеков Г.Х. Экономические знания и экономическое воспитание — школьникам (Вопросы теории и методики). — Махачкала: Дагучпедгиз, 1991. — 80 с.
  29. Кулакова Н.Б. Экономическое воспитание учащихся 4-7 классов сельской школы в процессе их подготовки к сельскохозяйственному труду: автореферат. М. 1985- 17 с.
  30. Лосева О.В. Экономическое образование школьников в процессе обучения географии России: Автореф. дисс.канд. пед. наук. — М., 1992. — 17 с.
  31. Малинин С.А. Формирование экономических знаний и умений на уроках технического труда в 5-7 классах: Автореферат дис. канд. пед. наук. – М., 1996. — 11 с.
  32. Буре Р.С, Година Г.Н. Учите детей трудится. — М.: Просвещение, 1983. — 144 с.
  33. Нечаева В.Г. Воспитание дошкольников в труде. — М.: Просвещение, 1983 — 200 с. 
  34. Котлярова С.М. Ознакомление в детском саду детей 7-го года жизни с трудом взрослых: Автореф. дисс. канд. пед наук. — М., 1975. — 24 с.
  35. Логинова В.И., Крулехт М.В. Взаимосвязь познавательной и трудо­вой активности детей дошкольного возраста // Психолого-педагогические механизмы формирования социальной активности детей дошкольного возраста. — М.: МГПИ им. Ленина. —1986. — С. 39—44 с.
  36. Кривошия Н. Малятам про економіку // Дошкільне виховання. — 1997. – № 1. – С. 26—27.
  37. Неверович Л.З. Начальные формы трудовой деятельности у детей дошкольного возраста // Воспитание дошкольников в труде / Под ред. Нечаевой В.Г. — М.: Просвещение, 1983. — 163 с.
  38. Дзинтерс Д.С. Педагогические условия трудового воспитания детей старшего дошкольного возраста в семье (на материалах Латвийской ССР): Автореферат, дисс. канд. пед. наук. — М.,1973. — 17 с. Порембская Л.А. Бытовой труд как средство воспитания самостоя­тельности у детей дошкольного возраста: Автореф. канд. пед. наук. — Л., 1967. — 25 с.
  39. Козлова С.А. Роль трудовой деятельности в формировании общест­венной направленности личности // Средства и методы нравственного воспитания детей дошкольного возраста в труде. — М.: Педагогика, 1984. — С. 115—129.
  40. Образцова Л.Е. Воспитание трудолюбия у детей старшего дошколь­ного возраста: Автореф. канд. пед. наук. — М., 1962 — 24 с.
  41. Тулегенова А.Г. Педагогические условия формирования положительного отношения к труду у детей старшего дошкольного возраста: Автореф. канд.. пед. наук. — М., 1978. — 19 с.
  42. Грама Н.Г. Педагогічний вплив як засіб навчання дітей економічної грамоти // Наука і освіта, 2001. – № 5. – С. 25 - 28.
  43. Грама Н.Г. Підготовка студентів до навчання молодших школярів “економічної грамоти” // Проблеми, досвід підготовки студентів до виховної роботи у школі. – Миколаїв, 1995. – С. 86 - 87.
  44. Жуковская Р.И. Воспитание бережного отношения к личным вещам и общественного достояния // Формирование коллективных взаимо­отношений детей старшего дошкольного возраста / Под ред. В.Г. Нечае­вой. — М: Просвещение, 1967. — С. 205—261.
  45. Нечаева В.Г. Воспитание дошкольников в труде. — М.: Просвещение, 1983 — 200 с. 
  46. Шатова А.Д. Нужно ли и зачем дошкольнику экономическое воспи­тание // Дошкольное воспитание. — № 8 — 1995.
  47. Чесноускене Д.С. Формирование элементарных математических представлений у старших дошкольников при ознакомлении с мерами стоимости: Дис. канд. пед. наук. — М., 1985. — 200 с. Дрозденко Л.І. Виховання економічної культури: Програма // Палітра педагога. – 1997. – №4. – С.20 – 24.
  48. Кнышова Л.В., Меньшикова О.И., Попова О.В. Экономика для ма­лышей или как Миша стал бизнесменом. М.: Педагогика-Пресс, 1996. — 125 с.
  49. Липсиц И.В. Экономика без тайн: конспект учебника // Российский экономический журнал. — 1993. — № 1 – 4.
  50. Прутченков А.С, Райзберг Б.А. Мир рыночной экономики. Сбор­ник деловых игр. — М.: РПА, 1992. — 58 с.
  51. Прутченков А.С, Соколов Я.В. Граждановедение. Основы ры­ночной экономики: Пособ. для уч-ся 7-8 классов их родителей и учителей. — М.: Науч.-внедр. центр «Гражданин», 1992. — 96 с.

А.В.Іванова,
аспірантка Луганського національного університету
імені Тараса Шевченка


| Количество показов: 17138 |  Автор (привязка):  Іванова Анастасія Вікторівна |  Голосов:  9 |  Рейтинг:  3.17 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:



Нина Грама, 15.12.2010 13:28:20 Цитировать Имя

автор данной статьи добросовестно списала материалы из докторской диссертации Грамы Н. Г. и кандидатской диссертации Сазоновой А., при этом не постеснялась поставить свою фамилию. Очень некрасиво, тем более начинающему аспиранту. Скажем так, сообщение не только не заслуживает внимания, но и не несет ценности собственного Ивановой А.В. мнения, поскольку до конца автор не сумела осмыслить то, о чем выхвачены отрывки из этих диссертаций. Считаем несолидным для начинающего ученого писать такие сочинения.


Гость, 06.03.2007 14:21:37 Цитировать Имя

Статья заслуживает внимания.



Перейти к обсуждению на форуме >>



Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (196) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (280) 
Образование (553) 
Общество (472) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (544) 
Энергетика (60) 

Загрузка...

ПОДПИСКА
Параметры подписки

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Вєтров Володимир Семенович

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Координация: региональный аспект

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2020
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua