На главную страницу
 
 Главная 
 Экспертная сеть 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу






База знаний / Аналитика / Политика

Освіта під маркою "made in USA", або що рухає американську освіту

Версия для печати Версия для печати

У статті зосереджується увага на особливостях американської системи освіти та визначаються основні чинники, які впливають на її розвиток

До американської освіти в нашій країні ставляться по-різному: одні схвалюють, інші прискіпливо вишукують її недоліки, є й такі, які з причини недостатньої поінформованості мають на неї скептичні погляди.

Для того, щоб зрозуміти американську освіту, як і саму Америку, – її треба побачити на власні очі.

Восени 2008 року мені вдалося завдяки програмі "Відкритий світ" здійснити візит до США. Місцем перебування нашої групи став штат Північна Кароліна, м. Ешвіл. Це оточене величними Аппалачами курортне містечко неймовірно вразило красою своїх пейзажів. Тож не дивно, що саме тут було збудовано найбільше помістя США – Білтмор.

Програмою нашого візиту передбачалось відвідування різноманітних навчальних закладів, які розташовані в окрузі Банкомб (до цього округу належить і м. Ешвіл).

Окрім ознайомлення з особливостями американської освіти, я прагнула довідатись, що рухає її вперед. З цим питанням зверталась до Посла США в Україні У.Тейлора, заступника директора провідної організації у наданні високоякісного й ефективного консультування в галузі освіти "Chartwell Education Group" пана Скота Флемінга, суперінтенданта округу Банкомб Кліфа Добсона, директорів шкіл, коледжів, учителів та учнів.

Відверті запитання дещо насторожували окремих моїх колег-делегатів. Вони хвилювались, щоб часом американці не запідозрили нас, українців, хоч в найменшій необізнаності (таких комплексів, на жаль, не позбулись досі деякі наші працівники управлінь освіти). Американці ж із задоволенням давали відповіді та, на противагу нашим співвітчизникам, не боялись зізнаватись відкрито в тому, чого не знають. Так, під час відвідування середньої школи "Silsa" м. Ешвіла я поцікавилась у заступника директора Флетчера Комера, який проводив екскурсію по школі, навіщо вздовж усього коридору вивішені прапори (їх налічувалось близько тридцяти). Він спокійно, не соромлячись, відповів: "Я не знаю. Коли я прийшов сюди працювати, вони вже висіли".

Американці добре знають проблеми своєї освіти, це дозволяє їм вибудовувати чіткі стратегії й створювати дієві закони.

Стратегія американської освіти зорієнтована на здобуття учнями таких знань і навичок, які необхідні людині в ХХІ сторіччі, а саме:

  • засвоєння бази знань з ключових дисциплін, таких, як математика, природничі науки та іноземні мови, а також уміння застосовувати ці знання;
  • особиста відповідальність, зокрема, уміння працювати в колективі заради набуття знань – процесу, що триватиме усе життя;
  • навички чіткого спілкування із представниками інших культур – як усно, так і письмово – більш, аніж однією мовою;
  • вміння користуватися інформаційними та комунікаційними технологіями, а також застосовувати навички комп’ютерної грамотності в реальних життєвих ситуаціях.

Це відображено в Законі "Школа без відстаючих", прийнятому 2002 року, мета якого – забезпечення стовідсоткової успішності учнів до 2014 року.

Закон ґрунтується на чотирьох позиціях:

  1. звітність за результатами;
  2. робота на результат (максимальне використання підходів на основі наукових досліджень);
  3. надання батькам широкого вибору шкіл для навчання дітей;
  4. місцеве управління та гнучкість у прийнятті рішень.

Особлива увага в американській школі приділяється тестуванню. Відповідно у цьому напрямку передбачено:

  • щорічне тестування з математики в класах з 3 до 8;
  • щорічне тестування з природничих наук (починаючи з 2007-2008 рр.) – один раз в початковій, молодшій середній та старшій середній школі;
  • розробити тестування, що дозволило б учням застосовувати нове знання в нових ситуаціях;
  • аналізувати та вирішувати завдання, що пропонуються в певному реальному контексті;
  • продемонструвати розуміння процесів, які описуються природничими науками, в рамках завдання – імітації реальної ситуації.

Освіта в Америці має демократичний характер та користується підвищеним інтересом з боку всього американського суспільства. Питання освіти виносяться на обговорення з громадськістю. Примітно те, що кожен американець зацікавлений в отриманні якісної та доступної освіти і прагне удосконалювати свій освітній рівень впродовж усього свого життя, тому пасивних спостерігачів тут не простежується.

Місія американської школи – виховати доброго громадянина світу. Школа вчить дітей глобально мислити, якомога більше знати про світ, в якому живуть. Учні глибоко переймаються проблемами людства. Під час занять вони створюють власні проекти, де пропонують вирішення складних проблем (екології, бідності народів Африки, негативного впливу техногенних катастроф, проблеми питної води тощо).

Головний принцип американської освіти, як і всього американського устрою життя, – якомога більше свободи й більше відповідальності. Американські учні вільні у виборі школи, занять, в яких відчувають додаткову потребу чи які їм до вподоби, відвідування факультативних курсів. У дітей досить розвинене почуття відповідальності за свої дії, за навчання, дозвілля. Вони ведуть здоровий спосіб життя та дбають про свій всебічний розвиток. Кожного дня у післяшкільний час діти задіяні у різних гуртках, відвідують спортивні секції, театральні та танцювальні студії тощо. У неділю вони обов’язково разом з батьками йдуть до церкви. Дискотеки та прогулянки по місту без мети не притаманні американській молоді. З 14 років діти можуть і хочуть працювати. Кожен прагне влаштуватись на роботу, щоб мати власні заощадження.

В Америці освітою опікуються на федеральному рівні, на рівні штату та місцевому. Але максимум відповідальності за стан освітніх справ покладається на місцевий рівень. За освітою наглядає обрана населенням Шкільна Рада округу. Таке гнучке децентралізоване управління дозволяє швидко реагувати на проблеми та своєчасно приймати рішення.

Сьогодні освіта в Америці має такий вигляд:
 

Середня сума витрат на навчання одного учня в державних початкових та середніх школах в США на рік

$8200

Загальна кількість учнів в початкових і середніх школах

54 млн.

Відсоток населення віком 6-17 років, охоплений шкільною системою

98%

 

Кількість учителів в початкових і середніх школах (державн. та приватн.)

3,4 млн.

Кількість державних початкових та середніх шкіл

96000

 

Кількість приватних початкових та середніх шкіл

29000

Відсоток приватних шкіл від загальної кількості всіх початкових та середніх шкіл

24 %

Пересічна плата у приватних школах на рік за навчання одного учня

$4689

Кількість акредитованих закладів вищої освіти

7000+

Кількість дворічних коледжів

1700

Кількість чотирирічних коледжів і університетів

2500

Кількість студентів у системі післяшкільної освіти

17 млн.

Відсоток учнів, які отримують освіту вдома

2%

Джерела: 2004 Digest of Education Statistics. Washington, D.C.: U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics [NCES], 2005; 2000 Condition of Education. Washington, D.C.: NCES, 2000; Findings from the Condition of Education: 2002 Private Schools—A Brief Portrait. Washington, D.C.: NCES, 2002.

Освітній процес сфокусований виключно на дитині: розвитку її здібностей, задоволенні її потреб. З цією метою пропонується широкий вибір різноманітних навчальних закладів та програм:

1). Програми вільного зарахування (за вибором батьків). Надають батькам можливість вибору школи серед усіх шкіл окремого округу, а також в інших округах даного штату.

2). "Магнітні" школи – державні початкові чи середні школи, які пропонують особливі програми, які здатні привабити значну кількість учнів різного етнічного і соціально-економічного походження.

3). "Чартерні" (незалежні) школи – це державні школи, які пропонують більш широкий вибір батькам, і звільнені від багатьох статутних і регуляторних вимог. В обмін на надану їм більшу ступінь свободи, чартерні школи повинні звітуватись у покращенні академічної успішності учнів. Поставлене завдання полягає в тому, щоб замінити управління за правилами обов’язком покращити успішність.

4). "Віртуальні" школи – освітні заклади, які надають можливість вивчення предметів по Інтернету і є доступними широкому колу учнів.

5). Програми паралельного відвідування школи та коледжу – дають можливість учням середньої школи відвідувати заняття в коледжі та одночасно з отриманням середньої освіти отримати ряд заліків з предметів, які стосуються післяшкільної освіти.

6). Стипендіальні ("ваучерні") програми – передбачають надання батькам державних коштів для повноважень чи часткової оплати навчання дитини в навчальному закладі за їхнім вибором. У залежності від типу програми, батьки можуть вибрати приватну (світську чи релігійну) або державну школу.

7). Програми, що дозволяють батькам відраховувати витрати на освіту дітей з податку на прибуток. Податкові заліки чи відрахування надаються приватним особам або корпоративним платникам податків, які дають пожертви організаціям, що надають освітні гранти; пільги, також надаються батькам-платникам податків для того, щоб полегшити їм оплату освіти дітей, в тому числі й оплату приватних шкіл.

Окрім цього, існує ще й індивідуальна освіта вдома. Батьки можуть самі займатись навчанням своїх дітей (при цьому не маючи педагогічної освіти) чи наймати репетиторів. Результативність навчання перевіряється завдяки проходженню тестування.

Для людей з особливими потребами створені відповідні освітні центри.

З метою покращення якості викладання штатами вводиться альтернативна сертифікація учителів, підвищення оплати висококваліфікованим викладачам і доплати тим, які працюють у школах, де не вистачає вчительських кадрів.

Учитель в Америці вільний у виборі методів навчання, розподілу годин на вивчення теми, не відчуває ніяких проблем стосовно роздаткового, ілюстративного матеріалу. Кабінети оснащені комп’ютерною технікою та різноманітними телекомунікаційними засобами.

Дані по вчителях:
 

Середній вік

44 роки

Рівень освіти

Бакалаврів – 44%, магістрів – 55%, докторів наук – 1,7%

Середній стаж викладання

14 років

Середнє загальне навантаження вчителя (годин / на тиждень)

50 годин

Пересічна кількість днів викладання на рік

181 день

Пересічна річна заробітна платня вчителя

$43262

За статевою ознакою

жін. – 79%, чолов. – 21%

Джерело: 2003 Digest of Education Statistics, Table 69, Washington, D.C.: U.S. Department of Education, NCES, 2004.

Розмаїття освітніх закладів округу Банкомб (штат Північна Кароліна)

Кожна школа в окрузі Банкомб – унікальна, працює за окремим проектом, що дає змогу їй впевнено триматись «на плаву» в умовах підвищеної конкуренції та приваблювати до себе учнів. До речі, про інновації та інноваційний розвиток там ніхто не говорить, бо вся освіта пронизана інноваціями, і вони просто стали нормою життя.

Школа вивчення наук про життя "Silsa"

Метою "Школи вивчення наук про життя" є створення актуального навчального середовища, сприятливого для розвитку взаємовідносин, що розвиватиме академічні, практичні та міжособистісні навички учнів, які пізніше дозволять їм навчатися та отримати професійний досвід через прагнення до інновацій та творчості, маючи при цьому чітке уявлення щодо власного майбутнього.

"Завдання школи, – говорить директор Грег Таунсед, – підготувати учнів до того, щоб вони приймали вагомі рішення щодо власного навчання та цілей на майбутнє; надати їм навички, необхідні для досягнення успіху у суспільстві за умови швидкого розвитку глобальної економіки".

Фінансується переважно фундацією Біла Гейтса.

Школа "A.C Reynolds"

Школа працює за програмою "Великої шістки". Модель цієї програми використовується при обробці інформації. Вона передбачає проходження таких шести етапів:
Task Definition (визначення завдання) – Information Seeking Strategies (стратегія пошуку інформації) – Location And Access (місце і доступ) – Use Of Information (використання інформації) – Synthesis (узагальнення) – Evaluation (оцінювання).

Програма дозволяє кожній дитині отримати максимального успіху в житті незалежно від географічних, фінансових та демографічних обставин. Програма "Великої шістки" є найвідомішим та найпоширенішим у світі підходом до вивчення та отримання інформаційних та технологічних навичок.

Школа мистецтв "ArtSpace Charter School"

У цій чартерній школі діти отримують академічні навички та знання з основних предметів (математики, мови, соціальних наук) за допомогою вивчення мистецтва (танцю, театру, музики).

Кредо школи: "Навчаємось для того, щоб творити, творимо для того, щоб навчатись". Головні пріоритети школи: Повага, Лідерство, Зусилля, Послуги.

Фінансує уряд штату Північної Кароліни.

Школа для проблемних дітей

Це школа, до якої потрапляють діти, які скоїли злочини, застосовували зброю, не відвідували занять, вживали наркотики.

У школі навчаються 75 дітей, працюють 14 учителів. Тут потрібен особливий психологічний підхід до кожної дитини. Школа має висококваліфіковані кадри, гарну матеріально-технічну базу. А позитивні зрушення в поведінці та навчанні учнів фіксуються вчителем в окремий журнал. Якщо цей позитив має тенденцію наростати, то вчитель обов’язково це відмітить (наприклад, поведе дитину до ресторану).

Ранній Коледж округу Банкомб

Створений на базі Технічного Коледжу. Пропонує унікальні освітні можливості. Працює за проектом "Нова школа". Навчання сфокусовано на виконання практичних проектів.

На запитання: "Чи є учні, які не встигають?". Директор Мег Тьорнер відповіла "Таких немає. Ми досить тут наполегливі. Наша ціль – підготувати кожного учня до навчання в коледжі незалежно від того, якими вони прийшли до нас".

У коледжі нам організували круглий стіл за участю учнів та вчителів. "Якою ви б хотіли бачити свій навчальний заклад? Що в ньому потребує вдосконалення?" – запитували в дітей. Вони здивовано дивились та говорили, що це найкраща школа, що в ній вони не втомлюються та гарно й цікаво проводять час.

На домашнє завдання діти витрачають близько 1,5 години.

Серед пріоритетних професій, якими б хотіли оволодіти, учні назвали такі: кардіолога, юриста, фармацевта, адвоката, стенографіста, педіатра, будівельника, стоматолога.

І ми переконані, що їхні мрії здійсняться, адже для жодного з них у цій країні немає обмежень для розвитку, для досягнення своєї мети.

Отож, освіта під маркою "made in USA" – це освіта демократична, прагматична, альтернативна, спрямована на виховання доброго громадянина світу. Це освіта, яка має чітку стратегію розвитку, дієвий закон, гнучке децентралізоване управління. Стабільний рух американської освіти вперед відбувається завдяки пильної до неї уваги розвинутого громадянського суспільства, свободи й великої відповідальності кожного за майбутнє своєї нації.

Таміла Гладка, випускниця програми "Відкритий світ", 2008


| Количество показов: 2466 |  Автор (привязка):  Гладка Таміла Іванівна |  Голосов:  7 |  Рейтинг:  3.9 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:



Julia Padafet, 02.04.2009 12:39:34 Цитировать Имя

Шановна Таміло Іванівно! Стаття дійсно цікава та щира, дякую. Але, як на мене, відповідь на питання чому в них все краще, ніж в нас, полягає не лише в особливостях безпосередньо процесу управління освітою чи відсотках фінансування, хоча це теж, безумовно, дуже важливо. Справа в тому, що в Америці абсолютно інша, якщо так можна висловитися, культура освіти. А на це вже впливає безліч факторів, ключовими з яких, на мій погляд, є ментальність нації, а також національна ідея. А звідси і діти, які починають заробляти собі на життя ледве не зі шкільних лав, захопленість та переймання проблемами глобального світового масштабу, різні типи шкіл тощо. Не хочу стверджувати, що є погано, а що є добре, адже для кожної країни є свої особливості. Ось, американцям так добре. Може, і нам колись пощастить...


Leo, 27.03.2009 19:18:05 ')" title="Для вставки цитаты в форму ответа выделите ее и нажмите сюда" class="button-small">Цитировать Имя

Пізнавально...
Засмучує одне - за роки незалежності за кордоном з метою вивчення їх досвіду перебувало чимало нашого народу -педагогічного і навколопедагогічного, за рахунок різних фондів і за рахунок наших податків...
А що змінилось в нашій освіті? smile:(


Виктор Шавкун, 27.03.2009 16:12:12 Цитировать Имя

Дуже цікава стаття. Є про що замислитись насамперед нашим урядовцям. Дякую.


Василь Федорчук, 27.03.2009 09:41:05 *отакий коментар без коментарів!?')" title="Для вставки цитаты в форму ответа выделите ее и нажмите сюда" class="button-small">Цитировать Имя

На всіх шпальтах газет,ТВ,інтернеті...пишуть і переосмислюють М.Гоголя!

Розрукована прекрасна стаття/реферат про "Гоголя і Україну" "забутий" в учительській звичайної школи ...залишився н е д о т о р к а н и м, як ,до речі, і інші високоякісні статті педагогів!
*отакий коментар без коментарів!?


Таміла Гладка, 26.03.2009 23:07:10 Цитировать Имя

Шановний Kenskin, американському вчителю обраховується також і час,який він витрачає на підготовку до занять, і на консультації з дітьми. Існують ще різні доплати.
А щоб в усе те повірити - треба просто побачити Америку й американців...


Kenskin, 26.03.2009 18:13:31 Цитировать Имя

Цитата
Середнє загальне навантаження вчителя (годин / на тиждень)
50 годин
Пересічна кількість днів викладання на рік
181 день

Это тоже впечатляет. Что они делают в эти 50 часов - подметают полы в классах, если сравнить эти числа?


Kenskin, 26.03.2009 18:07:29 \n'+ '
Далее, по естественным наукам (ух ты, какие там все ученые!) ежегодные, но один раз в начальной, младшей и старшей - это как понять?\n'+ '
\n'+ '
Да ладно, чего уж там, рекламка. Особенно впечатляет, что в Каролине дети младшей школы беспокоятся о положении в бедной-пребедной Африке.')" title="Для вставки цитаты в форму ответа выделите ее и нажмите сюда" class="button-small">Цитировать
Имя

Цитата
щорічне тестування з математики в класах з 3 до 8;
щорічне тестування з природничих наук (починаючи з 2007-2008 рр.) – один раз в початковій, молодшій середній та старшій середній школі;


Тамила Ивановна, а сколько раз за год "тестируете" Вы своих учеников, если Вы - учитель? Не меньше пяти.

Далее, по естественным наукам (ух ты, какие там все ученые!) ежегодные, но один раз в начальной, младшей и старшей - это как понять?

Да ладно, чего уж там, рекламка. Особенно впечатляет, что в Каролине дети младшей школы беспокоятся о положении в бедной-пребедной Африке.


Василь Федорчук, 26.03.2009 14:11:48 Цитировать Имя

Освіту може рухати лише Політична воля!Думаю,що пройде в ВР Закон щодо Болонського процесу всупереч педагогічному соціально-геронтологічному неліквіду!

В США є Воля і Програма залучення всього розумного з білого світу!Капіталізм, якщо захоче--він давно зрозумів переваги науки--проявляє неабияку ініціативу!
В сусідній Канаді вчися на кого хочеш і скільки хочеш, але...надавати преференції молодим науковцям не вміють!Наслідок не забарився в формі різних параметрів життєвого рівня!
На Півдні Мексика--один континент,одне повітря, але карнавальна психологія!

Не забудемо,що списування карається дуже жорстоко!Є там свої проблеми--мужчина-вчитель не може прогодувати сім'ю...;подекуди сумніваються в Дарвінізмі, але загальний вектор федеральної політики -- молодь і наука!



Перейти к обсуждению на форуме >>



Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (196) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (280) 
Образование (553) 
Общество (472) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (544) 
Энергетика (60) 

Загрузка...

ПОДПИСКА
Параметры подписки

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Броннікова Сніжана Миколаївна

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Рефлексивно – акмеологические подходы к образованию психолога

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2020
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua