На главную страницу
 
 Главная 
 Экспертная сеть 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу






База знаний / Аналитика / Образование

Від розмитих законодавчих актів про вчорашню освіту до чітко прописаного закону для освіти завтрашньої

Версия для печати Версия для печати

Сьогодні державою декларується інноваційний шлях розвитку освіти. Серед науковців та освітян проводиться обговорення цієї проблеми, пропонуються різні варіанти модернізації освітньої галузі, але мало відчутне її просування вперед

Існує розрив між наукою й практикою, інновації не мають фінансової підтримки. Освіта все ще позбавлена гнучкого децентралізованого управління, не визначені чітко повноваження органів управління освітою, відсутнє розмаїття мережі навчальних закладів та різноманітних альтернативних освітніх програм, не вистачає висококваліфікованих кадрів, особливо в сільській місцевості, матеріально-технічна база вкрай не відповідає вимогам сучасності, чимала кількість шкіл залишається поза межею доступу до всесвітньої мережі Інтернет.

Головними причинами такого стану, на нашу думку, є відсутність загальнонаціональної стратегії інноваційного розвитку освіти та невідповідність сучасним вимогам законодавчого освітнього поля. Закони продовжують обслуговувати освіту вчорашню, а не націлені на освіту завтрашнього дня.

На даний час українську освіту регулює низка законів: "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу освіту", "Про позашкільну освіту" та велика кількість інших нормативно-правових документів. Така надмірність законодавчих актів знижує реалізацію принципу верховенства права, а ті розбіжності та розмитість, які в них простежуються, унеможливлюють її належне функціонування та розвиток.

У чинних законах прямої дії, на жаль, не йдеться мова про інноваційний розвиток. У їх змісті не чітко прописані, а то й зовсім відсутні статті про завдання освіти.

 

 

Закони

Завдання освіти

 

1.

Закон про освіту

Стаття відсутня

2.

Закон про дошкільну освіту

 - збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;

 - виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей Українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;

 - формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду

(Розділ І. "Загальні положення", ст. 7 "Завдання дошкільної освіти", стор. 5).

3.

Закон про загальну середню освіту

 - виховання громадянина України

 - формування особистості учня (вихованця), розвиток його здібностей і обдарувань, наукового світогляду;

 - виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, підготовка учнів до подальшої освіти і трудової діяльності;

 - виховання в учнів поваги до Конституції України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина;

 - реалізація права учнів на вільне формування політичних і світоглядних переконань;

 - виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей Українського народу та інших народів і націй;

 - виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів

(Розділ І. "Загальні положення", ст. 5 "Завдання загальної середньої освіти", стор.5). 

4.

Закон про професійно-технічну освіту

Стаття відсутня

5.

Закон про позашкільну освіту

Основними завданнями позашкільної освіти є:

 - виховання громадянина України;

 - вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду;

 - виховання у вихованців, учнів і слухачів поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії;

 - виховання у вихованців, учнів і слухачів патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу, а також інших націй і народів;

 - виховання у вихованців, учнів і слухачів шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку;

 - створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів;

 - формування у вихованців, учнів і слухачів свідомого й відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих, навичок безпечної поведінки;

 - задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структури освіти;

 - задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;

 - пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів;

 - вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів, підготовка спортивного резерву для збірних команд України з різних видів спорту;

 - організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень;

 - виховання в учасників навчально-виховного процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих;

 - формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів;

 - здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи.

(Розділ І. "Загальні положення", ст. 8. "Основні завдання позашкільної освіти", стор. 7). 

6.

Закон про вищу освіту

Головними завданнями вищого навчального закладу є:

 - здійснення освітньої діяльності певного напряму, яка забезпечує підготовку фахівців відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів і відповідає стандартам вищої освіти;

 - здійснення наукової і науково-технічної (для вищих навчальних закладів третього і четвертого рівнів акредитації), творчої, мистецької, культурно-виховної, спортивної та оздоровчої діяльності;

 - забезпечення виконання державного замовлення та угод на підготовку фахівців з вищою освітою;

 - здійснення підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів та їх атестація в акредитованих вищих навчальних закладах третього та четвертого рівнів акредитації;

 - вивчення попиту на окремі спеціальності на ринку праці і сприяння працевлаштуванню випускників;

 - забезпечення культурного і духовного розвитку особистості, виховання осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах, в дусі українського патріотизму і поваги до Конституції України;

 - підвищення освітньо-культурного рівня громадян.

(Розділ 5. "Вищі навчальні заклади", ст.22 п.2 "Мета і головні завдання діяльності вищого навчального закладу", стор. 21).

У законодавчих актах простежуються протиріччя, неточності та дублювання функцій різних рівнів органів управління. Так, у Законі "Про освіту" (ст. 12) повноваження міністерств і відомств дублюються з повноваженнями МОН, за винятком лише однієї позиції, що вирізняє міністерства і відомства – вони організовують впровадження у практику досягнення науки і передового досвіду.

 

Повноваження МОН

Повноваженнями міністерств і відомств яким підпорядковані навчальні заклади

 - бере участь у визначенні державної політики в галузі освіти, науки, професійної підготовки кадрів, розробляє програми розвитку освіти, державні стандарти освіти;

 - встановлює державні стандарти знань з кожного предмета;

 - визначає мінімальні нормативи матеріально-технічного, фінансового забезпечення навчальних закладів;

 - здійснює навчально-методичне керівництво, контроль за дотриманням державних стандартів освіти, державне інспектування;

 - забезпечує зв'язок із навчальними закладами, державними органами інших країн з питань, які входять до його компетенції;

 - проводить акредитацію вищих та професійно-технічних навчальних закладів незалежно від форм власності та підпорядкування, видає їм ліцензії, сертифікати;

 - формує і розміщує державне замовлення на підготовку спеціалістів з вищою освітою;

 - розробляє умови прийому до навчальних закладів;

 - забезпечує випуск підручників, посібників, методичної літератури;

 - розробляє проекти положень про навчальні заклади, що затверджуються Кабінетом Міністрів України;

 - організовує атестацію педагогічних і науково-педагогічних працівників щодо присвоєння їм кваліфікаційних категорій, педагогічних та вчених звань;

 - разом з іншими міністерствами і відомствами, яким підпорядковані навчальні заклади, Міністерством освіти Автономної Республіки Крим реалізує державну політику в галузі освіти, здійснює контроль за її практичним втіленням, дотриманням актів законодавства про освіту в усіх навчальних закладах незалежно від форм власності та підпорядкування;

 - здійснює керівництво державними навчальними закладами;

 - забезпечує організацію роботи з фізичного виховання, фізкультурно-оздоровчої і спортивної роботи в навчальних закладах усіх типів і рівнів акредитації, здійснює науково-методичне забезпечення цієї роботи в ході навчального процесу і в позанавчальний час

 - беруть участь у здійсненні державної політики в галузі освіти, науки, професійної підготовки кадрів,

 - здійснюють контрольні функції по дотриманню вимог щодо якості освіти;

 - забезпечують зв'язок із навчальними закладами та державними органами інших країн з питань, що належать до їх компетенції;

 - участь у проведенні державного інспектування та акредитації навчальних закладів; 

 - організовують впровадження у практику досягнень науки і передового досвіду



Функції місцевих органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування взагалі не розмежовані й направлені лише на зміцнення матеріально-технічної бази та соціального захисту дітей і працівників освіти.

Потребують перегляду й статті про заохочення педагогічних працівників, фінансово-господарську діяльність навчальних закладів тощо.

Освіта завтрашнього дня – це освіта, яка ще вчора подбала про комфортність й конкурентоспроможність особистості в глобальному світі. Тому вона потребує відповідного викликам сучасного суспільства дієвого, чітко прописаного ОДНОГО закону прямої дії з конкретно визначеними цілями, завданнями; закону ДЛЯ освіти завтрашнього дня. Інших варіантів, на нашу думку, не існує.

Для створенні законодавчого освітнього документа для освіти завтрашнього дня потрібно:

1). провести аналіз ситуації в усій структурі освіти, залучивши провідних науковців, експертів, висококваліфікованих спеціалістів-практиків, громадськість;
2). визначити проблеми, які гальмують інноваційні процеси в освітній сфері;
3). накреслити стратегію інноваційного розвитку освіти;
4). розробити проект закону у відповідності до стратегії;
5). подати на всезагальне обговорення через ЗМІ, круглі столи;

Закон для освіти завтрашнього дня має містити конкретні розділи та чіткі завдання. Зокрема,

Розділ І. Місія закону ( конкретні цілі та чіткі завдання)

Розділ ІІ. Структура освіти

2.1 Дошкільна освіта
2.2 Початкова освіта
2.3 Загальна середня освіта
2.4 Позашкільна освіта
2.5 Професійно-технічна освіта
2.6 Вища
2.7 Підвищення кваліфікації вчителів
2.8 Освіта дорослих

Розділ ІІІ. Розподіл відповідальності в системі управління освітою

3.1 Інституційний рівень (рівень навчального закладу)
3.2 Громадське самоврядування (об’єднання освітян, недержавні організації, ЗМІ, батьківські ради)
3.3 Органи місцевого самоврядування (місцевий рівень)
3.4 Місцеві органи виконавчої влади (обласний рівень)
3.5 Центральні органи виконавчої влади (державний рівень)

Розділ ІV. Фінансування освітніх послуг

Створення нового дієвого закону дає шанси для розвитку освіти завтрашнього дня.


| Количество показов: 2963 |  Автор (привязка):  Гладка Таміла Іванівна |  Голосов:  5 |  Рейтинг:  3.68 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:

Аналитика




Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (196) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (280) 
Образование (553) 
Общество (472) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (544) 
Энергетика (60) 

Загрузка...

ПОДПИСКА
Параметры подписки

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Конрад Модест Северинович

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Мінеральні ресурси та добувна промисловість країн світу: Росія

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2020
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua