На главную страницу
 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу









nsjewels.com.ua - ювелирный магазин

База знаний / Аналитика / Здравоохранение

Конфлікти та конфліктні ситуації

Версия для печати Версия для печати

Психоемоційні навантаження лікаря за постійного контакту з пацієнтами, коли в умовах дефіциту часу необхідно приймати не завжди прості рішення, створюють той негативний фон, на якому можуть виникнути конфлікти з пацієнтом

Якщо ж до цього додати наші неминучі помилки, людські слабкості, напруженість ритму життя, то стануть зрозумілими причини фізичних і психологічних перевантажень, котрі багато хто може просто не витримати. Цю відому істину В. Рааб, американський профессор-кардіолог, сформулював так: 

“Найзайнятіший представник сучасного суспільства, що веде неспокійний спосіб життя і несе величезну відповідальність – звичайний практикуючий лікар – є однією з найпоширеніших “сердечних жертв” нашої цивілізації”.

Свій відбиток накладають і так звані “тили”, тобто сімейно-побутові проблеми: “не думати на роботі про домашні негаразди важко. Просто зачинити ранком за собою двері й відключитися дано не кожному…”. Можна назвати й інші фактори, що можуть негативно впливати на діяльність лікаря, серед яких дехто виділяє “складні соціально-економічні обставини в країні”, що породжують байдуже відношення до виконання своїх професійних обов’язків, а в деяких випадках супроводжуються навіть неетичним до них ставленням.

Не можна оминути і таку причину конфліктної ситуації, як особливі індивідуальні риси характеру медичного працівника, зокрема некомунікабельність, нездатність до самооцінки і самокритики, несприйняття чи неадекватне сприйняття критики. Неабияке значення мають і схильність до навчання, розвитку індивідуальної вправності та майстерності, вміння опиратися на особистий досвід, робити належні висновки з попередніх помилок і невдач і, нарешті, здатність до релаксації. Зрозуміло, що шкала згаданих якостей абсолютно індивідуальна і коливається в широких межах. 

Конфліктну ситуацію нерідко провокують і самі пацієнти своєю неадекватною поведінкою, іноді з хибних міркувань свого службового чи суспільного становища. А втім, неадекватна поведінка пацієнта може бути наслідком його тяжкого стану, зумовленого хворобою. 

Додає проблем і необгрунтоване втручання у взаємини лікаря і пацієнта представників різних (і не лише медичних) інстанцій з намаганням вплинути на рішення, які приймає лікар. 

Медичним працівникам належить усіляко уникати конфлікту з хворими, а коли той назріває, зробити все можливе, щоб конфлікт не переріс у ворожнечу між медичним персоналом і пацієнтами. Це не означає, що в будь-якій ситуації слід іти на повідку у пацієнта, виконувати всі його примхи і забаганки. Щоб запобігти конфлікту, рекомендують спокійно переконати хворого в тому, що він не правий, а його вимоги суперечать його ж інтересам… 

У конфліктній ситуації важко переоцінити роль керівника лікувального підрозділу, клініки. Беручи на себе всю повноту відповідальності за поведінку медичного персоналу, він повинен активно втручатися в усіх випадках, що загрожують конфліктом, а при його виникненні докласти максимум зусиль для його погашення, локалізації. 

Добре може прислужитися ознайомлення під розписку пацієнта та його родичів з правилами внутрішнього розпорядку, режимом, правами та обов’язками пацієнта вже при поступленні у відділення. 

Уникнути напружених ситуацій, що ховають у собі небезпеку конфліктів, дає змогу й добре продумана організація роботи, завдяки якій досягається рівномірне навантаження персоналу. Одним із варіантів розв’язання проблеми може стати постійно діюча система ротації, взаємозамінності кадрів в середині медичного підрозділу, гнучкі графіки роботи. Прийняття таких рішень цілком у компетенції керівника підрозділу, клініки. 

Навряд чи можна передбачити якими-небудь статтями закону чи правилами внутрішнього розпорядку ті психологічні сторони взаємин між лікарем і хворим, які подеколи мають не менше значення, ніж будь-які медикаментозні призначення. Саме тому лікарю важливо бути обізнаним із сучасними моделями взаємин, які передбачають вільний вибір пацієнта та його участь у прийнятті рішень щодо свого здоров’яі життя. 

За громадянами законодавчо закріплене право брати участь у рішеннях щодо свого обстеження і медичного втручання, і лікар зобов’язаний поважати це право й сприяти його реалізації. Для цього лікарям необхідно змінювати свій менталітет з тим, щоб подолати успадкований традиційний патерналізм у відносинах з пацієнтами. 

Поважаючи права пацієнта, лікарю не слід забувати і про власну гідність, вимагаючи від пацієнтів та їх оточення шанобливого ставлення і поважання його прав. Думаю, настав час вести мову не лише про етику й деонтологію лікаря, але й про етику і деонтологію пацієнта. 

Можна назвати чимало причин конфліктів між лікарем та пацієнтом, проте існує й немало способів їх попередження або мінімалізації. Один із них – дотримання правила “словесної асептики”. 

Крім усього іншого, “безконфліктна атмосфера” допоможе лікарю, який і так є однією з найпоширеніших “сердечних жертв” нашої цивілізації, зберегти хоча б частку свого здоров’я.


| Количество показов: 5555 |  Автор (привязка):  Віхренко Ольга Анатоліївна |  Голосов:  1 |  Рейтинг:  3.3 | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:





Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (195) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (279) 
Образование (552) 
Общество (471) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (543) 
Энергетика (60) 

ПОДПИСКА

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Шумлянський Ігор Володимирович

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Придністровський дайджест № 61

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2007
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua