На главную страницу
 

Аналитические статьи
Прогнозы экспертов
Юридические консультации
Консультации экспертов
Библиотека экспертов

Авторизация
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Поиск по порталу









nsjewels.com.ua - ювелирный магазин

База знаний / Аналитика / Здравоохранение

Необхідність екопсихологічного та соціально-психологічного моніторингу наслідків будівництва та роботи ТГАЕС

Версия для печати Версия для печати

Сьогодні, щоб повернути екосистемі Миколаївської області стабільний стан та розв’язати її екологічні проблеми, потрібні дуже великі зусилля, і вони можливі лише за наявності налагодженої співпраці органів влади та громадськості

Протягом усього будівництва Ташлицької ГАЕС (ТГАЕС) звучать дискусії з приводу доцільності її будівництва й запуску. Найчастіше організація «Зелений світ» розповсюджує інформацію про негативний вплив ТГАЕС на екологію Миколаївської області аж до екологічної катастрофи.

Сьогодні мало хто з непрофесіоналів піде до бібліотеки і почне читати сучасні книги з радіобіології, простіше зануритися в місцеву газету, просочену радіофобією. У зв’язку з цим погляд громадськості коливається в залежності від появи тієї або іншої інформації у газеті. Хоча думка населення недостатньо вивчена.

Розширення діапазону наукового пошуку співробітниками Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського, відкриття нових кафедр, а саме – кафедри медичної психології та реабілітації, дає змогу провести об’єктивні та науково достовірні дослідження цієї нагальної проблеми.

Моніторинг навколишнього середовища, передбачений розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про твердження проекту закінчення будівництва Ташлицької ГАЕС » №342-р від 17.06.02 р. у даній ситуації неможливий без дослідження екопсихологічного та соціально-психологічного факторів.

Положення про державну систему моніторингу навколишнього природного середовища, затверджене Кабінетом Міністрів України №391 від 30.03.1998 р. (Збірник урядових нормативних актів України №9, 1998).

Державна система моніторингу навколишнього природного середовища – це система спостережень, збору, обробки, передачі, збереження й аналізу інформації про стан навколишнього природного середовища, прогнозування її змін, і розробка науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття рішень по попередженню негативних змін стану навколишнього природного середовища й дотриманню вимог екологічної безпеки.

Система моніторингу – це відкрита інформаційна система, пріоритетами функціонування якої є захист життєво важливих екологічних інтересів людини й суспільства; збереження екосистем; запобігання кризових змін екологічного стану навколишнього природного середовища, попередження надзвичайних ситуацій.

Основними задачами є:

  1. Довгострокові систематичні спостереження за станом навколишнього середовища.
  2. Аналіз екологічного стану навколишнього природного середовища й прогнозування його змін.
  3. Інформаційно-аналітична підтримка прийняття рішень у галузі охорони навколишнього середовища, раціонального використання природних ресурсів і екологічної безпеки.
  4. Інформаційне обслуговування органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також забезпечення екологічною інформацією населення країни і міжнародних організацій.

Пропонована нами програма екопсихологічного та соціально-психологічного моніторингу спрямована на дослідження рівня екологічної свідомості населення, що проживає в зоні будівництва ТГАЕС у процесі поетапного запровадження в дію потужностей ГАЕС у складі 1-3 гідроагрегатів; його соціальної адаптації, виявлення соціально-екологічних проблем; та розроблення механізму абітації та реабілітації населення до зміни певних умов життя.

Мета екопсихологічного та соціально-психологічного моніторингу – коректування, забезпечення ефективного використання ресурсів, досягнення ресурсів, досягнення запланованих задач, мінімізація негативних наслідків, визначення можливостей розвитку проекту.

Моніторинг соціальних програм базується на комплексності, системності й регулярності використання даних і тих же принципів і того самого інструментарію. Це дає можливість здійснювати поточний контроль динаміки змін у відносин до проблеми протягом часу реалізації проекту і вчасно коректувати напрямки діяльності, використовуючи відповідні методи і засоби.

На початку реалізації програми, буде проведена оцінка ситуації. Її ціль – розробка проекту, адекватного потребам цільової групи. Оцінка це систематизоване дослідження ситуації реалізації, процесу реалізації програми або її результатів з метою розробки проекту діяльності, створення рекомендацій з поліпшення роботи, оцінки її ефективності й результативності. Існує кілька типів оцінки. Серед них можна виділити три основних: оцінка ситуації, оцінка процесу й оцінка впливу. Всі ці типи оцінки містить у собі Програма.

Проведення моніторингу припускає такі задачі:

  1. Визначити рівень інформованості населення про вплив ТГАЕС на екологічну ситуацію в області, про проведення й результати соціальної програми.
  2. Визначити рівень екологічної свідомості населення. Вивчити реально хвилюючі екологічні й соціальні проблеми.
  3. Постійне вивчення отриманих даних щодо зміни екологічної ситуації в процесі поетапного запуску ТГАЕС, проведення відповідної інформаційної кампанії для населення й дослідження впливу цієї інформації на свідомість і поводження населення.
  4.  З урахуванням отриманих даних здійснювати поточний контроль динаміки змін у відношенні до проблеми протягом часу реалізації проекту і вчасно коректувати напрямку діяльності, використовуючи відповідні методи і засоби.

При проведенні екопсихологічного та соціально-психологічного моніторингу будуть використані такі методи роботи:

  1. Аналіз існуючої інформації (аналіз документів);
  2. Опитування;
  3. Анкетування;
  4. Інтерн’ю;
  5. Фокус-група;
  6. Спостереження.

Дана робота поступово підготує населення до усвідомленого сприйняття наслідків поетапного введення в експлуатацію гідроагрегатів, що дозволить вирішити проблеми, пов’язані з постійним маніпулюванням ставлення громадськості до даної проблеми.

На основі проведеного моніторингу будуть накопичені матеріали, що дозволять зробити висновки про доцільність, ефективність і безпеку роботи ТГАЕС.

Отримані дані дослідження будуть опубліковані в періодичних наукових журналах, розглянуті у всіляких дискусіях, на «круглих столах», науково-дослідних конференціях, що дасть змогу об’єктивно і неупереджено вирішувати питання економічного розвитку регіону.

Відповідно до Тимчасових методичних рекомендацій щодо розроблення державних цільових програм, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 08.05.03 № 114, ці пропозиції (щодо розробки обласної цільової Програми з дослідження віддалених наслідків екологічних катастроф) були надані Голові Миколаївської облдержадміністрації О.В.Садикову, але, нажаль, й досі не мають відгуку з його боку.


| Количество показов: 1660 |  Автор (привязка):  Грищенко Генадій Васильович | 

Якщо Ви хочете залишити свій коментар, просимо пройти авторизацію

Возврат к списку


Материалы по теме:





Статьи по разделам
АПК (19) 
Демография (97) 
День в истории (49) 
Здравоохранение (195) 
Книжный мир (22) 
Культура (360) 
Лица эпохи (162) 
Молодежная политика (142) 
Наука и технологии (279) 
Образование (552) 
Общество (471) 
Политика (1059) 
Право (360) 
Социология (126) 
Экология (47) 
Экономика (543) 
Энергетика (60) 

ПОДПИСКА

ЭКСПЕРТЫ ВЭС
Герасимов Олег Іванович

ПРОГНОЗ ЭКСПЕРТА

БИБЛИОТЕКА

Писатель Евген (Евгений) Плужник. Душа, наполненная болью

Всеукраинская экспертная сеть
Разработка ВОНО «Эксперты Украины»
© «ВЭС», 2007
Разработка и поддержка – Всеукраинская общественная научная организация "Эксперты Украины". © Все права защищены. Использование материалов портала разрешается при условии ссылки (для Интернет-изданий – гиперссылки) на www.experts.in.ua